Nowadays is mediated by various goods and services of individuals to meet their needs.
The concept of need creates a variation from individual to individual. The differentiation
in meeting the requirements; It provides a wide range, which can be illustrated with
examples such as social, psychological, economic and intellectual needs. Each of these
requirements is identified with the person. It is for this reason that the individual tries to
differentiate with some goods and services consumed in order to attain physical comfort
and to feel well, spiritually, aesthetically and intellectually. With this differentiation, the
individual hopes to have a prestige both in the organization and in social life. With the
proliferation of technologies that allows sharing on social media such as Facebook and
Instagram, conspicuous consumption, which makes the intended prestige accessible, is also
triggered. One of the most well-known among the conspicuous consumption forms is
overtourism consumption and tourism expenditures. It is a center of attraction with
locations where the conspicuous consumption, life capacity and socio-cultural features. In
this sense, these regions have to host tourists over their current capacity. From this point of
view, this study is carried out within the framework of the Veblen Theory in the context of
expenditure type and population movements, since it is both for display purposes and
causes over agglomeration in a region.
Günümüzde bireylerin gereksinimlerini karşılamalarına çeşitli mal ve hizmetler aracılık
etmektedir. Gereksinim kavramı bireyden bireye değişen bir farklılaşma oluşturmaktadır.
Gereksinimlerin karşılanmasındaki farklılaşmayı, sosyal, psikolojik, ekonomik ve
entelektüel ihtiyaçlar gibi örneklerle gösterilebilen geniş bir yelpaze sağlamaktadır. Bu
gereksinimlerin her biri de kişiyle özdeşleşmektedir. Bundan dolayıdır ki birey, fiziksel
rahatlığa kavuşmak, ruhsal, estetik ve entelektüel olarak kendini iyi hissetmek için tükettiği
bazı mal ve hizmetler ile farklılaşmaya çalışır. Bu farklılaşma şekliyle hem organizasyon
içerisinde hem de sosyal hayat içerisinde bir prestije sahip olmayı ummaktadır. Facebook
ve Instagram gibi sosyal medya üzerinden yapılan paylaşımlara imkân sağlayan
teknolojilerin yaygınlaşmasıyla beraber, amaçlanan prestiji ulaşılabilir hale getiren
gösterişçi tüketim de böylece tetiklenmektedir. Gösterişçi tüketim şekli içinde en bariz
olanlardan biri aşırı turizm tüketimi ile turizm harcamalarıdır. Gösteriş tüketiminin yapıldığı
yerler, yaşam kapasitesi ve sosyo-kültürel özellikleriyle cazibe merkezidir. Bu anlamda bu
bölgeler, mevcut kapasitelerinin çok üstünde turist ağırlamak zorunda kalmaktadır. Buradan
hareketle bu çalışma hem gösteriş amacıyla yapılması hem de bir bölgede aşırı yığılmaya
neden olduğu için, harcama tipi ve nüfus hareketleri bağlamında Veblen Teorisi
çerçevesinde ele alınmaktadır.