VOCABULARY TEACHING STRATEGIES SCALE: A STUDY OF DEVELOPMENT, VALIDITY AND RELIABILITY


Creative Commons License

MEMİŞ M. R.

Turkish Studies (Elektronik), vol.14, no.4, pp.2579-2593, 2019 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The aim of this research is to develop a vocabulary teaching strategies scale (VTSS) for determining the strategies that teachers use in vocabulary teaching practices within language education and teaching process. During the development process of the scale, a road map was followed in the way that reviewing of literature, determining strategies and writing them item-by-item, taking expert opinion, implementing the scale and conducting validity and reliability studies of the scale. The study group of the research consist of 567 instructors who work in the field of language education. The data were collected in the 2018-2019 academic year via printed and virtual form. Firstly, exploratory factor analysis was applied to the data that are obtained from implementation of 5-point Likert type scale. According to the result of exploratory factor analysis, a structure which consisted of 6 factors and 50 items was emerged, and it was understood that these factors explain 65.92% of the total variance. Then confirmatory factor analysis was performed on the data and indexes were found to be compatible. In order to reveal the reliability of the scale, Cronbach Alpha analysis was conducted and the value of the reliability of the scale was calculated as .89. All these results show that the Vocabulary Teaching Strategies Scale is valid and reliable. With this scale, it is aimed to determine the strategies preferred by teachers, as they are teaching vocabulary, and the frequency of the use of these strategies. In this way, it will be possible to reveal sufficiency and deficiencies of vocabulary teaching, and learning-teaching activities in the education of vocabulary teaching can be arranged accordingly. Besides, this scale is qualified for being used as a guide to show instructors how they can teach vocabulary.
Bu araştırmanın amacı, dil eğitimi-öğretimi sürecinde öğreticilerinkelime öğretimi uygulamalarında başvurdukları stratejileri belirlemeyeyönelik olarak bir kelime öğretim stratejileri ölçeği (KÖSÖ) geliştirmektir.Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde alan yazının taranması, stratejilerinbelirlenerek maddeler halinde yazılması, uzman görüşüne başvurulması,ölçeğin uygulanması ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarınınyapılması şeklinde bir yol haritası izlenmiştir. Araştırmanın çalışmagrubu dil eğitimi alanında çalışan 567 öğreticiden oluşmaktadır. Veriler2018-2019 eğitim-öğretim yılında farklı okullarda görev yapanöğreticilerden yazılı ve çevrimiçi olarak toplanmıştır. 5’li likert tipindehazırlanan ölçekle gerçekleştirilen uygulama sonrasında elde edilenverilere öncelikle açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktöranalizinin sonucuna göre 50 madde ve 6 faktörden oluşan bir yapı eldeedilmiş ve faktörlerin toplam varyansın %65.92’sini açıkladığı tespitedilmiştir. Elde edilen verilere geçerlik analizleri kapsamında doğrulayıcıfaktör analizi yapılmış ve indekslerin uyumlu olduğu görülmüştür.Ölçeğin güvenirliğini ortaya koymak için gerçekleştirilen Cronbach Alfaanalizinin sonucuna göre de ölçeğin güvenirlik değerinin .89 olduğusaptanmıştır. Tüm bu sonuçlar geliştirilen kelime öğretim stratejileriölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Bu ölçekaracılığıyla öğreticilerin kelime öğretirken kullandıkları stratejiler ve bustratejileri işe koşma durum ve sıklıklarının belirlenmesihedeflenmektedir. Bu sayede öğreticilerin kelime öğretimi konusundakieksiklikleri ve yeterlilikleri ortaya konulabilecek ve kelime öğretimiözelinde öğreticilere verilecek eğitimlerdeki öğrenme-öğretme etkinliklerişekillendirilebilecektir. Ayrıca bu ölçek öğreticilerin, kelime öğretimiçerçevesinde yapabileceklerine yönelik yol gösterici olarak dakullanabilecekleri niteliktedir.