State Trait Anxiety Levels and Causes of Anxiety of Faculty of Theology Students The Case of Samsunedenleri Samsun Örneği


Kaya M., Varol K.

ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.17, no.17, pp.31-63, 2004 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

In this study, the State-Trait Anxiety Levels of Ondokuz Mayıs University Faculty of Theology Students and some factors affecting anxiety levels were examined. Data were collected with the State-Trait Anxiety Scale developed by Spielberg et al. (1970) and adapted into Turkish by Necla Öner and Ayhan Le Compte. The scale was applied to a total of 518 students, 234 female and 284 male students in May 2002. The anxiety levels of the students were evaluated in terms of class, department, gender, marital status, economic status, employment status and achievement status. Significant differences were observed between the anxiety levels of the students in terms of their departments, gender, marital status, economic status, and whether they were employed or not. The most important causes of anxiety were “illness and loss of relatives” and “not being able to find a job and not being able to get a job”.

Bu çalışmada, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeyleri ve kaygı düzeylerine etki eden bazı etmenler incelenmiştir. Veriler Spielberg ve arkadaşları (1970) tarafından geliştirilen, Necla Öner ve Ayhan Le Compte tarafından Türkçe’ye uyarlanan Durumluk- Sürekli Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek, 2002 Mayıs ayında 234 kız ve 284 erkek öğrenci olmak üzere toplam 518 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin kaygı düzeyleri sınıf, bölüm, cinsiyet, medeni durum, ekonomik durum, çalışma durumu ve başarı durumu açısından değerlendirilmiştir. Öğrencilerin bölümleri, cinsiyetleri, medeni durumu, ekonomik düzeyi, bir işte çalışıp çalışmaması açısından kaygı düzeyleri arasında önemli farklılıklar görülmüştür. Öğrenciler en önemli kaygı nedeni olarak “hastalık ve yakınlarını kaybetme” ile “iş bulamama ve işe girememe”yi belirtmişlerdir.