Determining of the Vocabulary Teaching Strategies Used by Instructors of Teaching Turkish to Foreigners


MEMİŞ M. R.

BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.14, no.28, pp.275-300, 2019 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 14 Issue: 28
  • Publication Date: 2019
  • Journal Name: BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.275-300
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

The aim of this research is to determine use of vocabulary teaching strategies by instructors who work in Turkish teaching field during teaching process; and to find out whether teaching experience, field of graduation and language level of learners have any effect on the use of vocabulary teaching strategies by instructors. In this context, the study was designed in descriptive screening model from general screening models which is suitable for research purpose. The data was collected online between 2018-2019 academic year through the Vocabulary Teaching Strategies Scale developed by Memiş (2019). VTSS, 5-point likert type of scale, consists of 50 items and 6 factors such as teaching strategies (21 items), explaining strategies (9 items), reinforcement strategies (6 items), upskill strategies (6 items), guidance strategies (5 items) and control strategies (3 items). Cronbach Alpha analysis was conducted and the value of the reliability of the scale was calculated as .89. The population of the research is all instructors who teach Turkish to foreigners in governmental institutions in Turkey and the sample consists of 164 instructors. In data analysis, descriptive statistics and one-way Anova were conducted. In this research, it is found out that the instructors who teach Turkish as a second language, use vocabulary teaching strategies at medium level; the teaching experience and graduation fields of instructors affect the status of vocabulary teaching strategies preference; and the language level of the learners has impact on frequency of strategy use of participants.
Bu araştırmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretimi alanında görev yapan öğreticilerinsüreç boyunca işe koştukları kelime öğretim stratejilerini belirlemek, ayrıca öğretimtecrübesi, mezuniyet alanı ve hedef kitlenin bulunduğu dil düzeyinin öğreticilerin stratejikullanımı üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda,çalışma tarama modellerinden araştırma amacına uygun olan betimsel tarama modelindedesenlenmiş olup veriler Memiş (2019) tarafından geliştirilen Kelime Öğretim StratejileriÖlçeği aracılığıyla 2018-2019 eğitim-öğretim yılı içerisinde toplanmıştır. 5’li likert tipindebir ölçek olan KÖSÖ, öğretme stratejileri (21 madde), açıklama stratejileri (9 madde),pekiştirme stratejileri (6 madde), beceri kazandırma stratejileri (6 madde), yönlendirmestratejileri (5 madde) ve kontrol stratejileri (3 madde) şeklinde 6 boyuttan ve toplam 50maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı ise (α)=.89’dur.Araştırmanın evreni, Türkiye’deki resmi kurumlarda yabancılara Türkçe öğreten öğreticilerolup örneklemde 164 öğretici bulunmaktadır. Çevrimiçi olarak elde edilen verilerinanalizinde betimsel istatistik ve tek yönlü Anova kullanılmıştır. Araştırmada, ikinci dil olarakTürkçe öğreten öğreticilerin kelime öğretim stratejilerini orta düzeyde kullandıkları;öğreticilerin dil öğretim tecrübesi ile lisans mezuniyet alanlarının kelime öğretimstratejilerine başvurma durumunu etkilediği ve hedef kitlenin bulunduğu dil seviyesininöğreticilerin strateji kullanım sıklığı üzerinde etkisi olduğu anlaşılmıştır.