Türkiye Üstün Zekalı ve Dahi Çocuklar Eğitim Vakfı Dergisi, vol.1, no.2, pp.13-27, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
The purpose of this study is to descriptively examine postgraduate theses listed in the YÖK TEZ between 2014 and 2024 whose titles include the terms “gifted intelligence,” “giftedness,” or “talent.” Using a survey model, the study analysed 366 theses in detail (269 master’s and 97 doctoral) for which the full texts were accessible. The findings show that postgraduate output is concentrated mainly within Institutes of Educational Sciences; most studies employ quantitative methods and survey designs, and their samples predominantly consist of student groups. Scales and standardised tests are the most frequently used datacollection instruments, with t-tests favoured in quantitative studies and content analysis in qualitative inquiries. Gazi University emerges as the leading institution in terms of thesis production, while the annual number of theses increased during 2018–2019 and again in 2024 but declined in the pandemic year 2020. Overall, the results highlight the need for more doctoral-level research and studies involving multi-stakeholder samples.
Bu araştırmanın amacı 2014 – 2024 yılları arasında YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde başlığında “üstün zekâ”, “üstün zekâ” veya “üstün yetenek” kavramlarını içeren lisansüstü tezleri betimsel olarak incelemektir. Tarama modelinde yürütülen çalışmada tam metnine erişilebilen 366 tez betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular lisansüstü çalışmaların özellikle Eğitim Bilimleri Enstitülerinde toplandığını, araştırmaların çoğunun nicel yöntem ve tarama deseniyle gerçekleştirildiğini, örneklemlerde çoğunlukla öğrenci gruplarının tercih edildiğini ortaya koymuştur. Ölçek ve standart testlere dayanan veri toplama araçları yaygın kullanılmış, nicel çalışmalarda t-testi, nitel çalışmalarda içerik analizi tercih edilmiştir. Kurumsal dağılımda Gazi Üniversitesi öne çıkarken, yıllık tez sayısının 2018-2019 ile 2024 dönemlerinde artış, salgın yılı 2020’de düşüş sergilediği gözlenmiştir. Bulgular doktora düzeyi çalışmaların ve çok paydaşlı örneklemlerin artırılmasına ihtiyaç bulunduğunu göstermektedir.