Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, vol.5, no.1, pp.1-20, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
It is important for businesses to find out the decision making styles of Y and Z
generation consumers who are a significant part of today’s consumers and to
understand how their positive perceptions influence their decision making styles in
terms of developing the most suitable strategies in market segmentation. The
present study was conducted to find out how different Y and Z generation
consumers were in terms of their decision making styles and to understand how
their perceptions of self, past and human nature influenced their decision making
styles. For this purpose a total of 586 persons were surveyed. These participants
consist of 221 consumers from Y generation consumers and 365 from Z
generation consumers. Data were analyzed by using confirmatory factor analysis
and IBM SPSS AMOS in structural equation models. As a result of the analyses
conducted, it was found that there was a significant difference between the
decision making styles of Y and Z generation consumers, positive perception had
an influence on consumer decision making styles and there was a significant
difference between the positive perceptions of Y and Z generation consumers. The
study is a first in terms of examining the influence of positive perceptions of Y and
Z generation consumers in Turkey on their decision making styles.
Günümüz tüketicilerinin önemli bir kısmını oluşturan Y ve Z kuşağı tüketicilerinin
karar verme tarzlarının tespiti ve pozitif algılarının karar verme tarzlarını etkileme
şeklinin anlaşılması, işletmelerin pazar bölümlendirmede en uygun stratejileri
geliştirmesi açısından önem taşımaktadır. Mevcut çalışma, Y ve Z kuşağı
tüketicilerinin karar verme tarzları açısından ne gibi farklılıklar gösterdiğini tespit
etmek ve benliklerine, geçmiş zamana ve insan doğasına ilişkin algılarının karar
verme tarzlarını ne yönde etkilediğini anlamak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla
toplam 586 tüketiciye anket uygulanmıştır. Bu katılımcılar 221'i Y kuşağı
tüketicilerden, 365'i Z kuşağı tüketicilerden oluşmaktadır. Veriler, doğrulayıcı
faktör analizi ve yapısal eşitlik modellerinde IBM SPSS AMOS kullanılarak
analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Y ve Z kuşağı tüketicilerin karar
verme tarzları arasında anlamlı bir farklılık olduğu, pozitif algının tüketici karar
verme tarzı üzerinde etkisi bulunduğu ve Y ve Z kuşağı tüketicilerin pozitif
algıları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırma,
Türkiye’de Y ve Z kuşağı tüketicilerin pozitif algılarının karar verme tarzını
etkilemesinin sınanması açısından ilk olma özelliği taşımaktadır.