Design and Illustration Qualities of Story Books Published for Children Aged 5-7 Years in Turkey


Creative Commons License

Shahmari Kalestan S., Kaptan A. Y.

Scientific Academic Publish, vol.10, no.03, pp.59-69, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 10 Issue: 03
  • Publication Date: 2020
  • Doi Number: 10.5923/j.edu.20201003.02
  • Journal Name: Scientific Academic Publish
  • Journal Indexes: Index Copernicus
  • Page Numbers: pp.59-69
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Abstract

There exist several story books published for children in Turkey. These story books for children which constantly increase in number bring about also certain qualitative problems in terms of their designs. Various details that need attention in the design of story books come into play. The design of story books prepared especially for early age groups is likely to have positive or negative effects on the learning process. Therefore, the need emerges for the design of new story books which are designed by taking into consideration the developmental characteristics and needs of the target audience. Upon researches performed under this study, it was discerned that the number of story books which were composed by paying attention to the developmental characteristics of the target audience and in conformity with design elements and principles was far from being satisfactory. This study addressed problems encountered in the use of external structure, internal structure, typography and illustration elements in story books published for children which made up the research sample and were analyzed on the basis of specified criteria. In this qualitative research, the review of literature and study field was carried out. Techniques used in children’s story books were evaluated.

Türkiye'de çocuklara yönelik olarak yayımlanan birçok hikaye kitabı bulunmaktadır. Sayıları sürekli artan bu çocuk hikaye kitapları, tasarımları açısından da bazı niteliksel sorunları beraberinde getirmektedir. Hikaye kitaplarının tasarımında dikkat edilmesi gereken çeşitli ayrıntılar devreye girmektedir. Özellikle erken yaş grupları için hazırlanan hikaye kitaplarının tasarımının öğrenme süreci üzerinde olumlu veya olumsuz etkileri olması muhtemeldir. Bu nedenle hedef kitlenin gelişimsel özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak tasarlanan yeni hikaye kitaplarının tasarımına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışma kapsamında yapılan araştırmalar sonucunda hedef kitlenin gelişimsel özelliklerine dikkat edilerek ve tasarım öğeleri ve ilkelerine uygun olarak oluşturulan hikaye kitaplarının sayısının tatmin edici olmaktan uzak olduğu görülmüştür. Bu çalışmada araştırma örneğini oluşturan ve belirlenen kriterlere göre analiz edilen çocuklara yönelik olarak yayımlanan hikaye kitaplarında dış yapı, iç yapı, tipografi ve resimleme öğelerinin kullanımında karşılaşılan sorunlar ele alınmıştır. Bu nitel araştırmada literatür ve çalışma alanı taraması yapılmış, çocuk hikaye kitaplarında kullanılan teknikler değerlendirilmiştir.