An analysis of pictures developed by Syrian children in terms of their perspectives on Syria


BÜYÜKALAN FİLİZ S., CANCAN D. A., ÇELİK F. K.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, pp.519-536, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Pictures by children both shows artistic development of them and provides information about their emotions, mental development and psychological status. This study analyses the pictures developed by Syrian resfuge children in order to have information about their views about their country and the positive or negative effects of their status as refugees. The study was conducted in Yamanevler at temporary educational center in Umraniye district of İstanbul. The children were asked to draw pictures as an answer to the question of “what do you think about Syria?”. Their pictures were analysed on the basis of focus on colours, themes and picture compositions. A total of ten pictures were examined in the study. The findings show that pictures by seven children included war theme and those by three children included positive memories about Syria. It was also found that one child did not use any colour in his/her picture, five of them employed limited number of colours and the remaining four used many colours in their pictures. It is concluded that eight of the children participated in the study may have some communication-related problems.
Çocuk resimleri sadece onların sanat gelişimlerini gösteren bir araç değil, aynı zamanda çocukların duyguları, zihinsel gelişimleri ve psikolojik durumları hakkında bilgi almayı sağlayan önemli kaynaklardan birisidir. Bu çalışmada; Suriyeli sığınmacı çocukların resimlerinde, geride bıraktıkları ülkeleri hakkındaki düşünceleri ve çocukların ruh dünyalarında oluşturduğu olumlu ya da olumsuz etkilerin izlerini ortaya çıkarmaya çalışılmıştır. Çalışma İstanbul’un Ümraniye ilçesinde bulunan Yamanevler semtindeki geçici eğitim merkezinde gerçekleştirilmiştir. Çocuklara ‘Suriye denilince aklınıza ne geliyor’ sorusu yöneltilmiş ve elde edilen resimlerrenk, konu ve kompozisyon özelliklerine göre değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonunda 10 çocuğun yapmış olduğu resimler değerlendirilmiştir. Resimler renk, konu ve kompozisyon özelliklerine göre biçimsel ve psikolojik açılımları anlamlarında değerlendirilmiştir. 7 çocuğun resimlerinde konu olarak savaşı aldıkları, 3 çocuğun ise Suriye ile ilgili güzel anılarını betimledikleri tespit edilmiştir. Çocuklardan birinin renk kullanmayı reddettiği, beş çocuğun sınırlı renk kullanımını tercih ettiği ve diğer dördünün ise rengi daha fazla kullandığı görülmüştür. Çalışmanın sonunda çocukların 8’inde iletişim sorunu olabileceği ortaya çıkarılmıştır.