AN ANALYSIS OF MUSIC LEARNING STRATEGIES OF MUSIC TEACHER CANDIDATES WITH CONSIDERING DIFFERENT VARIABLES


Creative Commons License

GÜDEK B., BİRCAN E. K.

Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.43, pp.93-105, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The aim of this research is to determine the extent to which music teacher candidates perceive, implement, and reflect the musical learning strategies they use and how these strategies differ in terms of gender, grade level, high school type and university variables. This research is a field study in descriptive quality. The sample of the research consists of 360 music teacher candidates, studying in the year 2015-2016 in seven universities located in seven different regions. In the analysis of the obtained data, t-test was applied to determine whether there is a meaningful difference in music learning strategies of music teacher candidates according to the high school type they graduated from, their grade levels and gender . An ANOVA test was used to determine whether there wereany differences among the students studying at the music departments of different universities. . Relevant data were collected by using the "Music Learning Strategies Scale" developed by Kocabaş (2003). According to the findings of the research, it is found that the music learning strategies of university students vary according to their gender, type of the high school they graduated from, the university they attend and their grade levels.
Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının kullandıkları müziği öğrenme stratejilerini algılama, gerçekleştirme,yansıtma boyutlarında hangi düzeyde kullandıklarını ve bu stratejilerin cinsiyet, sınıf düzeyi, lise türü ve okuduğu üniversitedeğişkenleri açısından farklılık gösterme durumunu belirlemektir. Araştırma betimsel nitelikte bir alan araştırmasıdır.Araştırmanın örneklemini yedi farklı bölgeye ait yedi üniversitenin 2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam360 müzik öğretmeni adayı oluşturmuştur. Elde edilen verilerin analizinde müzik öğretmeni adaylarının müziği öğrenmestratejilerinde devam ettikleri lise türü, sınıf düzeyleri ve cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık olup olmadığının tespiti için t-testiuygulanmıştır. Müzik bölümünde farklı üniversitelerde okuyan öğrenciler arasında farklılık olup olmadığının tespit etmek içinANOVA testi uygulanmıştır. Araştırmada ilgili veriler Kocabaş (2003) tarafından geliştirilmiş olan “Müziği Öğrenme StratejileriÖlçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda, üniversite de okuyan öğrencilerin müziği öğrenmestratejilerinin cinsiyete, mezun olunan lise türü, okuduğu üniversiteye ve okuduğu sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiğisonuçlarına ulaşılmıştır.