Due to consumer ethnocentrism, consumers disdain and not buy foreign products due to their belief that they and their group are superior. One of the most obvious types of consumption today is online shopping. In this direction, the aim of the study is to determine the difference between ethnocentric trends and the consumers who do not shop online and who shop online. In the study, it was also aimed to determine the differences of the ethnocentric tendencies of consumers who shop online and do not shop online according to their demographic characteristics. For this purpose, a questionnaire was applied to a total of 475 people, 247 female and 228 male. Parametric analysis techniques were used in the analysis of the data. Participants' points obtained from CETSCALE; The status of online shopping is examined by comparing according to gender, age, education level and income status. In the results obtained in the study, it was observed that the consumer ethnosentrism average scores of the participants who do not shop online were significantly higher than who shop online consumers. It is thought that these results are important for businesses to determine their national and international marketing strategies. In this context, various suggestions were presented to businesses and researchers.
Tüketici etnosentrizmi nedeniyle tüketiciler, kendilerinin ve ait oldukları grubun üstün olduğu inanışlarından dolayı yabancı ürünleri küçümsemekte ve bu ürünleri satın almamaktadırlar. Günümüzün en belirgin tüketim çeşitlerinden biri online alışverişlerdir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, online alışveriş yapan tüketiciler ile online alışveriş yapmayan tüketicilerin etnosentrik eğilimleri arasındaki farkı tespit etmektir. Araştırmada ayrıca, online alışveriş yapan ve yapmayan tüketicilerin etnosentrik eğilimlerinin demografik özelliklerine göre farklılıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda 247’si kadın, 228’i erkek olmak üzere toplam 475 kişiye anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde parametrik analiz teknikleri kullanılmıştır. Katılımcıların CETSCALE’den elde ettikleri puanlar; online alışveriş yapma durumu, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve gelir durumu değişkenlerine göre karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlarda, online alışveriş yapmadığını belirten katılımcıların tüketici etnosentrizmi puan ortalamalarının online alışveriş yapan tüketicilere göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen bu sonuçların, işletmelerin ulusal ve uluslararası alanda pazarlama stratejilerini belirleyebilmeleri açısından önem taşıdığı düşünülmektedir. Bu bağlamda, işletmelere ve araştırmacılara çeşitli öneriler sunulmuştur.