Bilimsel Yayın Sürecinde Yazar, Hakem ve Editör Olma Üzerine Nitel Bir Araştırma


Creative Commons License

ABUKAN B., ALTINAYAK S. Ö.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.13, sa.1, ss.105-118, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışma, bir grup sağlık bilimleri akademisyeninin bilimsel yayın üretme deneyiminin özünü ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Nitel yönteme dayalı fenomenolojik yaklaşımla yürütülen bu çalışmada, katılımcıların seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak katılımcılarla derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama sürecinin sonlandırılmasında veri doygunluğa ulaşması temel alınmıştır. Bu bağlamda çalışmada 12 akademisyen yer almıştır. Görüşme kayıtları araştırmacılar tarafından yazıya döküldükten sonra MAXQDA 2022 programına aktarılmış, kodlama ve tematik analizler yapılmıştır. Bilimsel yayın sürecine ilişkin olarak verilerin analizinde “yazarlık”, “akran değerlendirmesi”, “editörlük”, “yayın etiği”, “memnuniyetsizlik” ve “öneriler” temaları ortaya çıkmıştır. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlar, akademisyenlerin yayın süreçlerindeki deneyimlerini görünür kılmaktadır. Böylece, bilimsel yayın sürecinin üç önemli temsilcisine (yazar, hakem ve editör) odaklanarak yayın bütünlüğünün değerlendirilmesi olanaklı olmuştur. Literatür incelendiğinde sağlık bilimleri akademisyenlerinin yayın süreçleri ile ilgili çok az sayıda çalışmaya rastlanmaktadır. Akademisyenlerin yayın sürecine ilişkin deneyimlerinin tartışılması ve ortaya çıkarılması bu sürecin şeffaflığının ve kalitesinin artırılması için gereklidir. Dolayısıyla bu çalışma, bundan sonraki araştırmalar için yol gösterici olabilir.
This study aims to reveal the essence a group of health sciences academics’ experience in producing scholarly publications. In this study conducted with the qualitative phenomenological approach, a set of predetermined criteria were used to select the participants for inclusion in the study group. Thus, the criterion-based sampling method, one of the purposive sampling methods, was used in this study. A semi-structured interview form prepared by the researchers was used as a data collection tool. In addition, in-depth interviews were conducted with the participants. Upon observing data saturation, the data collection process was ended. 12 academics were included in this study. After the interview records were transcribed by the researchers, they were all transferred to the MAXQDA 2022 program, through which coding and thematic analyses were performed. Regarding the scholarly publication process, the themes titled as "authoring", "peer reviewing", "editing",n"publication ethics", "dissatisfaction," and "suggestions" emerged in the analysis of the data. The results obtained in this research render academics’ experiences in the publication processes visible. Thus, it enables publication integrity assessment by focusing on the three important agents of the scholarly publication process: the author, reviewer, and the editor. Reviewing the related literature revealed very few studies on publication processes of health sciences academics’. Discussing and revealing the experiences of academics related to the publication process is necessary to increase the transparency and quality of this process. Thus, this study can serve as a guide for future studies.