EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN CİNSEL SAĞLIĞA YÖNELİK TUTUMLARI İLE ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ


Çokyeter B., Koç Z.

AHI EVRAN International Congress on Scientific Research - IV, Kırşehir, Türkiye, 26 - 28 Nisan 2024, ss.459-472

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kırşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.459-472
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Bu araştırma ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin cinsel sağlığa yönelik tutumları ile etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yürütüldü. Araştırma 30.01.2024-31.03.2024 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 657 hemşirelik ve ebelik öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirildi. Veriler literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Anket Formu ile Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Cinsel Sağlığa Yönelik Tutumları Ölçeği kullanılarak toplandı. Araştırmada verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov Smirnov testi ile değerlendirildi. Verilerin karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanıldı. Kruskal-Wallis testinin sonucunda tespit edilen farklılıkların hangi gruplar arasındaki farklılıktan kaynaklandığının belirlenmesi için ise Dunn Bonferroni testinden yararlanıldı. Anlamlılık p<0.05 ve p<0.001 düzeyinde değerlendirildi. Öğrencilerin %72,1’inin 18-21 yaş aralığında olduğu, %91,2’sinin kadın olduğu, %53,9’unun ebelik öğrencisi, %31,8’inin ikinci sınıf, %67,1’inin gelir ve giderinin eşit, %48,9’unun anne eğitim düzeyinin ilkokul, %32,6’sının baba eğitim düzeyinin lise ve %44,6’sınının üniversiteye başlamadan önce il merkezinde yaşadığı belirlendi. Öğrencilerin %33,8’inin cinsel konulara yönelik ilk bilgileri okuldan öğrendiği, %56,6’sının cinsel sağlık dersi aldığı, %86,5’inin cinsel partnerinin olmadığı, %55,3’ünün evlilik öncesi cinsel ilişkiye karşı olduğu, %96,8’inin erkek-kadın birlikteliklerini normal olarak algıladığı, %62,7’sinin cinsel konuları konuşmaktan rahatsızlık duymadığı ve %80,4’ünün cinsel danışmanlık vermediği saptandı. Öğrencilerin cinsel sağlığa yönelik tutum ölçeği toplam puan ortalaması 49,7 ± 10,4 olarak belirlendi. Ayrıca öğrencilerin Cinsel Sağlığa Yönelik Tutum Ölçeğinden aldıkları toplam puanlara ait ortalamalar ile yaş, bölüm, sınıf, cinsel sağlık dersi alma, evlilik öncesi cinsel ilişkiye bakış, cinsel konuları konuşabilme ve cinsel danışmanlık verme değişkenleri arasında p<0,001 önem düzeyinde; cinsiyet, gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi ve cinsel partner varlığı değişkenlerinde ise p<0,05 önem düzeyinde istatistiksel anlamlı fark bulundu. Öğrencilerin gelecekte mesleki yaşamlarında cinsel sağlığa yönelik tutumlarının ortalamanın üzerinde olumlu olduğu belirlendi. Ayrıca yaş, cinsiyet, öğrenim gördükleri bölüm, sınıf, gelir düzeyi, anne eğitim düzeyi, cinsel sağlığa yönelik ders alma durumu, öğrencilerin evlilik öncesi cinsel ilişkiye bakış açısı, cinsel partnere sahip olma, cinsel konuları konuşabilme ve cinsel danışmanlık verme gibi değişkenlerin öğrencilerin cinsel sağlığa yönelik tutumları üzerinde etkisi olduğu bulundu.

Anahtar Kelimeler: Cinsel Tutum, Öğrenci, Ebe, Hemşire