ANALYSIS OF “IMPROVISATION GAMES FOR STRINGS THROUGH THE GRAPHIC NOTATIONS” BOOK IN TERMS OF TARGET BEHAVIORS


COŞKUNER S.

Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, pp.393-414, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

String instruments, which date back centuries ago, have an important places in the culture and education of many civilizations. String instruments, which persisted existence till today, have developed playing techniques over time. Undoubtly, as well as the instructor, the string instrument methods are the most important reasons for this technical development. Many methods, from beginning to viruozo etudes, effects the technical and musical development of students and performers. However, there is a lack of written materials aimed at the improvisation skills and cognitive development of students and performers. This research is aimed to reveal the target behaviors of the book aimed at developing the skills of improvisation and cognitive development of performers through games by using graphic notation written for performers from all ages and societies. Erolgraf, who gave the name of the graphic notation used in the games, is a system in which the soundpainting gestures created by Walter Thompson in 1974 for musicians, dancers, actors and visual artists were transformed into graphical notation by Etienne Rolin as the theoretical first experiment. Rolin expresses the games prepared using graphic notation as a challenge for the stringed instrument of classical tradition. In addition to the basic violin technique behaviors, games encouraged performers to take some risks, and at the same time give ideas on performance and independence. Scanning model was used in obtaining the data and content analysis method was used in analysis. It is though that the research will shed light on the Works to be done on the string instruments and improvisation.
Geçmişi yüzyıllar öncesine dayanan yaylı çalgılar, birçokmedeniyetin müzik kültüründe ve eğitiminde önemli yer tutar.Günümüze kadar varlığını sürdüren yaylı çalgılar, çalım tekniği ile ilgilizaman içerisinde gelişim göstermiştir. Şüphesiz ki, eğitimcilerinin yanısıra, yazılan yaylı çalgı metotları da bu teknik gelişimin en önemlisebeplerindendir. Başlangıç seviyesinden virtüöz etütlere kadar birçokmetot, öğrencilerin ve icracıların teknik ve müzikal olarak gelişimine etkietmektedir. Ancak öğrencilerin ve icracıların doğaçlama becerilerine vebilişsel gelişimine yönelik yazılan materyallerin eksikliği gözeçarpmaktadır. Bu araştırma, her yaştan ve kesimden yaylı çalgıicracılarına yönelik yazılmış ve grafik notasyon kullanılarak icracılarındoğaçlama ve bilişsel gelişimine becerilerini oyunlar yoluyla geliştirmeyiamaçlayan kitabın hedef davranışlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır.Oyunlarda kullanılan grafik notasyona adını veren Erolgraf, 1974 yılındaWalter Thompson tarafından müzisyenler, dansçılar aktörler ve görselsanatçılar için yarattığı çok disiplinli, eş zamanlı kompozisyon işaret diliolan Soundpainting jestlerinin, Etienne Rolin tarafından teorik ilkdenemesi olarak grafik notasyona dönüştürülmüş sistemidir. Rolin,grafik notasyon kullanılarak hazırlanmış oyunları, klasik geleneğin yaylıçalgıcıları için bir meydan okuma olarak ifade etmektedir. Temel kemantekniği davranışlarının yanı sıra, icracıları bazı riskler almaya teşvik edenoyunlar aynı zamanda performans ve bağımsızlık üzerine fikirlervermektedir. Verilerin elde edilmesinde tarama modeli, analizinde iseiçerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın yaylı çalgılar vedoğaçlama üzerine yapılacak çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.