Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.22, sa.88, ss.1878-1810, 2023 (Hakemli Dergi)
Covid-19 salgını Dünya Sağlık Örgütü tarafından bir pandemi durumu olarak ilan edilmiştir. Bu süreçte
Türkiye’de yüz yüze eğitime ara verilerek önce uzaktan eğitim, sonrasında ise “seyreltilmiş eğitim programı”
olarak adlandırılan hibrit eğitim modelinde eğitim sürdürülmüştür. Pandemi dönemi hibrit eğitim modelinde
okuma yazma sürecini tanımlamaya yönelik gerçekleştirilen bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma verileri 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminin
bitiminin ardından ilkokul birinci sınıf eğitimini tamamlamış öğrencilerden, öğretmenlerden ve velilerden
toplanmıştır. Çalışma grubunu ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi doğrultusunda 44 öğrenci, 30
öğretmen ve 23 veli oluşturmaktadır. Araştırma verileri öğrencilerden çiz-yaz-anlat tekniği ile veli ve
öğretmenlerden ise yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığı ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocuklarda pandemi durumuna
karşı bilinç oluştuğu ve süreç içerisinde okula ve akranlarına özlem duydukları bulgularına ulaşılmıştır. Veli ve
öğretmenlerin seyreltilmiş eğitim programını uzaktan eğitim programından daha iyi, yüz yüze eğitimi ise
seyreltilmiş eğitimden daha iyi şeklinde nitelendirdikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca pandemi şartlarının
öğretim sürecinde olumsuz etkileri olduğu, okuma yazma sürecinin uzadığı ve uzaktan eğitimde öğrenciler arası
fırsat eşitsizliği yaşandığı sonuçları elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış,
eğitim yöneticilerine ve araştırmacılara önerilerde sunulmuştur.
After the World Health Organization declared the COVID-19 outbreak a pandemic, face-to-face education was
interrupted in Türkiye and education continued first in the form of distance learning and later as a hybrid
education program called "diluted education program". This study aimed to describe the reading and writing
process in the hybrid education model during the pandemic using case study research methods. The research data
were collected from students who completed the first grade of primary school, teachers, and parents after the end
of the 2020-2021 academic year. The study group consisted of 44 students, 30 teachers, and 23 parents, who
were included and excluded according to the criterion sampling and snowball sampling methods among. Data
from students were obtained using the drawing-writing technique, while data from parents and teachers were
obtained through semi-structured interview forms. Content analysis method was used to analyze the data. As a
result of the research, both positive and negative findings regarding the education process applied during the
pandemic were obtained from the stakeholders of the education process, including the student, teacher, and
parent. The results were discussed in line with the literature, and recommendations were made to educational
managers and researchers.