PANDEMİ DÖNEMİ HİBRİT EĞİTİM MODELİNDE OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNİN TANIMLANMASI: DURUM ÇALIŞMASI


DEMİRTAŞ E., TÜRKSOY E.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.22, sa.88, ss.1878-1810, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Covid-19 salgını Dünya Sağlık Örgütü tarafından bir pandemi durumu olarak ilan edilmiştir. Bu süreçte Türkiye’de yüz yüze eğitime ara verilerek önce uzaktan eğitim, sonrasında ise “seyreltilmiş eğitim programı” olarak adlandırılan hibrit eğitim modelinde eğitim sürdürülmüştür. Pandemi dönemi hibrit eğitim modelinde okuma yazma sürecini tanımlamaya yönelik gerçekleştirilen bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma verileri 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminin bitiminin ardından ilkokul birinci sınıf eğitimini tamamlamış öğrencilerden, öğretmenlerden ve velilerden toplanmıştır. Çalışma grubunu ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi doğrultusunda 44 öğrenci, 30 öğretmen ve 23 veli oluşturmaktadır. Araştırma verileri öğrencilerden çiz-yaz-anlat tekniği ile veli ve öğretmenlerden ise yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığı ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocuklarda pandemi durumuna karşı bilinç oluştuğu ve süreç içerisinde okula ve akranlarına özlem duydukları bulgularına ulaşılmıştır. Veli ve öğretmenlerin seyreltilmiş eğitim programını uzaktan eğitim programından daha iyi, yüz yüze eğitimi ise seyreltilmiş eğitimden daha iyi şeklinde nitelendirdikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca pandemi şartlarının öğretim sürecinde olumsuz etkileri olduğu, okuma yazma sürecinin uzadığı ve uzaktan eğitimde öğrenciler arası fırsat eşitsizliği yaşandığı sonuçları elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış, eğitim yöneticilerine ve araştırmacılara önerilerde sunulmuştur.

After the World Health Organization declared the COVID-19 outbreak a pandemic, face-to-face education was interrupted in Türkiye and education continued first in the form of distance learning and later as a hybrid education program called "diluted education program". This study aimed to describe the reading and writing process in the hybrid education model during the pandemic using case study research methods. The research data were collected from students who completed the first grade of primary school, teachers, and parents after the end of the 2020-2021 academic year. The study group consisted of 44 students, 30 teachers, and 23 parents, who were included and excluded according to the criterion sampling and snowball sampling methods among. Data from students were obtained using the drawing-writing technique, while data from parents and teachers were obtained through semi-structured interview forms. Content analysis method was used to analyze the data. As a result of the research, both positive and negative findings regarding the education process applied during the pandemic were obtained from the stakeholders of the education process, including the student, teacher, and parent. The results were discussed in line with the literature, and recommendations were made to educational managers and researchers.