SIMILARITIES AND DIFFERENCES IN WRESTLING IMAGES OF ANCIENT ASIA, ANATOLIA AND AFRICAN CIVILIZATIONS


Creative Commons License

İMAMOĞLU M., İMAMOĞLU G.

Turkish Studies - Social Sciences , vol.14, no.4, pp.1515-1523, 2019 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This study aims to investigate the similarities and differences in the wrestling images of ancient pre-Asian, Anatolian and African civilizations. In the paintings which were discovered in Mesopotamia and belonged to about 3000 BC, wrestlers are seen. Since ancient times, some themes, figures and characters have been depicted similar to each other. A similar situation is seen in wrestling figures. Some of the wrestlers are depicted with belt on their waist and some are without belt. Wrestler figures in the relief of the Ksanthos Wrestlers and in the grave of Isinda are similar. Wrestlers in figures have a large and cumbersome appearance. In Ksanthos, wrestlers are naked and have little holes in their ears. The wrestlers in the tombstones of Isinda wear short pants such as Assyrian and Babylonian. The wall paintings belonging to the Etruscans include naked or frost-wearing wrestlers. Wrestlers in ancient Greece are overweight, cumbersome looking and naked in their bodies. The wrestlers depicted in ancient Egypt are thin and wear skirts. Wrestlers are often depicted naked in sculptures. When the visuals belonging to the ancient Asian, Anatolian and African civilizations were examined, similarities and differences were found in the style of wrestling and the appearance of the wrestlers. Among the reasons of the similarities between the visuals are the perceptions of artists, the historical portrayal of each other in recent periods, and the cultural effects of the activities such as migration and trade. Instead of the rules of wrestling, information about the appearance of wrestlers can be obtained.
Bu çalışmada Eski Çağ Ön Asya, Anadolu ve Afrika uygarlıklarınaait güreş görsellerindeki benzerliklerin ve farklılıkların tespit edilerekincelenmesi amaçlanmaktadır.Mezopotamya’da ortaya çıkarılan ve milattan önce yaklaşık 3000yılına ait olan resimlerde güreş yapan insanlar görülmektedir. Antikçağlardan itibaren bazı temalar, figürler ve karakterler birbirlerine çokbenzer resmedilmiştir. Güreş figürleri de bunlar arasında yer alır. ÖnAsya’da ortaya çıkarılmış figürlerde güreşçilerin bazıları bellerindekemerleri ile bazıları ise kemersiz resmedilmiştir. Ksanthos GüreşçilerKabartması ve Isinda Mezar Dikmesi Güreşçi figürleri birbirlerinebenzemektedir. Figürlerdeki güreşçiler iri yapılı ve hantal görünümesahiptir. Ksanthos’da güreşçiler çıplaktır ve kulaklarında küçük delikbulunur. Isinda mezar dikmesi figürlerindeki güreşçiler Asur veBabillerdeki gibi kısa don giymektedirler. Etrüsk duvar resimlerinde hemçıplak hem de don giymiş güreşçiler vardır. Antik Yunanistan’dagüreşçiler yağlı, hantal görünümlü, dolgun ve vücutları çıplaktır. AntikMısırda tasvir edilen güreşçiler ise ince yapılıdırlar ve etek giymektedirler.Güreşçiler heykellerde genellikle çıplak tasvir edilmiştir.Eski Çağ Ön Asya, Anadolu ve Afrika uygarlıklarına ait görsellerincelendiğinde güreşin yapılış şekli ve güreşçilerin görünümlerindebenzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Görseller arasındakibenzerliklerin nedenleri arasında sanatçıların algıları, tarihsel açıdanbirbirlerine yakın dönemlerde resmedilmeleri ile göç ve ticaret gibifaaliyetlerin kültürel etkileri gösterilebilir. Görsellerden güreşlerin kuralları yerine, güreşçilerin görünümleri ve kıyafetleri hakkında bilgilerelde edilebilmektedir.