Eğitimde Yenilikçi Bir Yardımcı: Sohbet Robotlarının Öğretimdeki Yeri ve Geleceğiyle İlgili Bir İnceleme


Altun E., Seferoğlu S. S.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.25, sa.2, ss.481-514, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, sohbet robotlarının eğitim-öğretim ortamlarındaki potansiyel katkılarını derinlemesine incelemektir. Çalışmanın bir diğer amacı da eğitimde sohbet robotlarının kullanımıyla ilgili Türkçe alanyazındaki bilgi birikimini zenginleştirmek ve ülkemizde bu alanda yapılacak çalışmalara örnek oluşturmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinde doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda, Web of Science (WoS) Core Collection veritabanında yer alan hakemli bilimsel yayınlar esas alınmıştır. Çalışma sonucunda, sohbet robotlarının çeşitli eğitim-öğretim uygulamalarına etkili bir şekilde entegre edilebileceği ve farklı pedagojik işlevleriyle eğitim süreçlerine katkıda bulunabileceği ortaya çıkmıştır. Öte yandan eğitimde sohbet robotlarının kullanılmasına yönelik çeşitli eleştiriler ve tartışmalar ile risklerin mevcut olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bu sonuçların, sohbet robotlarının ülkemizde eğitime entegre edilmesi konusunda paydaşlara yol gösterici olacağı umulmaktadır. Bunların yanında ulaşılan sonuçların, sohbet robotlarının hangi eğitim uygulamalarında ve nasıl kullanılabileceğiyle ilgili olarak ipuçları içerdiği düşünülmektedir. Çalışmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda, özellikle eleştiri, tartışma ve risklerin ülkemiz dinamikleri göz önüne alınarak nasıl ele alınabileceği gibi hususlarda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

The aim of this study is to examine the potential contributions of chatbots in depth in educational environments. Another aim of the study is to enrich the knowledge on the use of chatbots in education in the Turkish literature and to provide a basis for future studies in this field in Türkiye. Document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the study. Relevant scientific publications in the Web of Science (WoS) Core Collection database were taken as a data source. As a result of the study, it was revealed that chatbots can be effectively integrated into various educational applications and can contribute to educational processes with different pedagogical functions. On the other hand, there are various criticisms and debates about the use of chatbots in education. The study also concluded that there are various risks that the use of chatbots may cause. It is hoped that these results will guide stakeholders in integrating chatbots into education in Türkiye. In addition, it is thought that the results of the study contain clues about how chatbots can be used in which educational applications. In line with the results reached in the study, various suggestions were made, especially on how criticism, discussion and risks can be handled by taking into account the dynamics of Türkiye.