HUMAN BEING AND LOVE AGAINST THE NEGATIVITIES OF HUMANITY


YASA M.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.0, no.44, pp.5-17, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Human being and love are issues which have different dimensions. Some questions need to be asked in order to discuss the subject in depth: Who is human being? What is love? What are the main implications of the relations-hip between human being and love? There are two basic principles that have been directed by the relationship between love and human being in this con-text: i. Know yourself. ii. Go beyond yourself. From these principles which are centered on love, the former refers to the epistemological process and the lat-ter refers to the ontological conclusion. The answering the questions that we discuss within the borders of this article becomes more meaningful when considering the today’s violence incidents. Because, what does a person who does not act to know himself, does not have an attempt to go beyond himself, or herself and does not know how to resurrect with love? The only thing he or she can produce is inhuman negativity. So, a human being has to question what is going on in the face of inhuman negativities towards other people and humanity as a whole.
İnsan ve aşk farklı boyutları olan bir konudur. Konunun derinlemesine tartışı-labilmesi için kimi soruların sorulması gerekir: İnsan kimdir? Aşk nedir? İn-san-aşk ilişkisinin temel getirileri nelerdir? Anılan bağlamda aşk-insan ilişki-sinin yönlendirdiği iki temel buyruk vardır: i. Kendini bil. ii. Kendini aş. Aşk merkezli olan bu buyruklardan ilki epistemolojik sürece, ikincisi ise ontolojik sonuca işaret eder. Bu makalenin sınırları içinde tartıştığımız yukarıdaki tür-den soruların cevaplandırılması, günümüzde karşılaşılan şiddet olayları dik-kate alındığında, daha bir anlamlı hale gelir. Çünkü kendini bilme çabasında olmayan, kendini aşma girişimi içinde bulunmayan ve aşkla dirilişi bilmeyen insan ne yapar? Yalnızca insanlık dışı olumsuzluk üretir. Öyleyse, insan, insa-na ve insanlığa yönelik insanlık dışı olumsuzlukların karşısında, ne halde ol-duğunu sorgulamak zorundadır.