The concept of a fraction is the basis of many subjects in mathematics; therefore, it should be
well understood by the students. In this study, fourth-grade students’ problem-posing skills
about fractions were investigated. The study was conducted as a survey type, one of the
quantitative research methods. A total of 216 fourth-grade students participated in the study.
The data were collected with Problem Posing Skills Test (PPST), consisting of five semistructured
questions on fractions and assessed through a rubric developed in the study. The four
sub-dimensions of the rubric are clarity, mathematical accuracy, the complexity of the problem,
and compliance with the given solution. Data were analyzed with descriptive statistics, Kruskal
Wallis, and Mann Whitney U tests. Data analysis results revealed that the level of the students'
problem-posing skills was sufficient. Besides, it was found that the problem-posing skills scores
of the students differed significantly according to their mathematics achievement but did not
show significant differences according to gender. The results were discussed in the light of the
relevant literature, and suggestions for new studies were offered.
Kesirler matematikteki birçok konunun temelini oluşturduğu için öğrenciler tarafından iyi
kavranması gereken bir konudur. Bu çalışmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kesirler
konusundaki problem kurma becerileri incelenmiştir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden
tarama türünde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya farklı devlet okullarında öğrenim görmekte olan
216 dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler, kesirler konusunda beş açık uçlu sorudan
oluşan Problem Kurma Becerileri Testi (PKBT) ile toplanmış ve araştırma kapsamında
geliştirilen rubrik ile değerlendirilmiştir. İlgili literatür incelenerek geliştirilen rubrik, dil
açısından anlaşılırlık, matematiksel açıdan doğruluk, problemin karmaşıklık düzeyi ve verilen
çözüme uygunluk olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Veri analizi betimsel istatistikler,
Kruskal Wallis ve Mann Whitney U istatistikleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri analizi
sonuçları öğrencilerin problem kurma becerilerinin yeterli düzeyde olduğunu göstermiştir.
Ayrıca araştırma sonucunda, öğrencilerin problem kurma beceri puanlarının matematik
başarılarına göre anlamlı farklılık gösterdiği ancak cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı
bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları ilgili literatür ışığında tartışılmış, alanda yapılacak yeni
çalışmalara yönelik öneriler sunulmuştur.