This study aimed to determine the thoughts and expectations of the students who took laboratory animal breeding courses about clinical skill acquisition and their achievements and anxiety levels at the end of the application with a survey study. One hundred thirtyeight students participated in the survey. The questionnaire method was applied to the propositions and questions created using the State-Trait Anxiety Scale and the literature. A statistically significant difference (P<0.05) was found between the students' total scores of opinions and expectations towards the practice before and after the practice course. The total score of opinion and expectation towards the application after the application lesson was found to be higher (P<0.01) than the total score of opinion and expectation towards the application before the application lesson. State anxiety (P<0.05) and trait anxiety total score (P<0.01) were lower after the applica-tion lesson than before the application lesson. It was concluded that the applied education made a difference in the students' clinical skill acquisition and positively affected their mood.
Bu çalışmada, laboratuvar hayvanı yetiştiriciliği dersi alan öğrencilerin klinik beceri kazanımına yönelik düşünce ve beklentileri ile uygulama sonundaki başarıları ve kaygı düzeylerinin anket çalışması ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Ankete yüz otuzsekiz öğrenci katılmıştır. Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği ve literatür kullanılarak oluşturulan önerme ve sorulara anket yöntemi uygulanmıştır. Öğrencilerin uygulama dersi öncesi ve sonrasında uygulamaya ilişkin görüş ve beklentileri toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark (P<0.05) bulunmuştur. Uygulama dersi sonrası uygulamaya yönelik görüş ve beklenti toplam puanı, uygulama dersi öncesi uygulamaya yönelik görüş ve beklenti top-lam puanından yüksek bulunmuştur (P<0.01). Uygulama dersi sonrasında durumluk kaygı (P<0.05) ve sürekli kaygı toplam puanı (P<0.01) öncesine göre daha düşük bulunmuştur. Uygulanan eğitimin öğrencilerin klinik beceri ka-zanımlarında fark yarattığı ve duygu durumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.