FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), sa.40, ss.393-426, 2025 (Hakemli Dergi)
ERKEN DÖNEM YUNAN FELSEFESİNDE
PROTO-KUŞKUCU ARGÜMANLAR VE ELEŞTİRİSİ
Hasan AYDIN*
ÖZ
Her türden bilgi iddiasını geçersiz kılmaya çalışan felsefi kuşkuculuk, tarihsel olarak
Antik Yunan felsefesine geriye gider. Antik Yunan felsefesinde Helenistik dönemde iki kuşkucu
ekol ön plana çıkar. Bunlar, her türden bilgi iddiasını askıya alan Pyrrhoncular ve bilgiye
yönelik olasılıkçı bir yaklaşımı savunan Akademiacılardır. Bazı araştırmacılar, ilk kuşkucu
filozof sayılan Elis’li Pyrrhon’un Hindistan’a gitmesine ve çıplak bilgelerle görüşmesine ve
kuşkucu iddialarını sefer sonrası ortaya koymasına yönelik Diogenes Laertios’un ifadelerine
dayanarak, Antik Yunan kuşkuculuğunun doğuşunda bazı Hint etkilerinin bulunduğunu ileri
sürerler. Onlara göre, Helenistik dönemde ortaya çıkan kuşkuculuk Antik Yunan felsefesinin
doğrudan bir ürünü değildir; çünkü erken dönem Yunan felsefesinde, bilginin neliği konusunda
kimi tartışmalar olsa da, bilginin imkânına yönelik bir tartışma bulunmamaktadır. Bu iddia
doğru mudur? Antik Yunan kuşkuculuğunu Hint kökenine geriye götürmek gerekli midir? İşte
bu makalede, anılan sorulara yanıt aranmaktadır. Bu nedenle, makale içerisinde, Antik
Yunan’da felsefenin mitik anlatıdan duyulan kuşkuyla doğduğu, bu kuşkucu tutumun
filozofların birbirlerinin öğretilerini irdeleme süreçlerinde de devam ettiği, Helenistik dönemde
ortaya çıkan kuşkucu ekollerde gündeme getirilen belli başlı argümanların ön örneklerinin
kimi erken dönem Yunan filozoflarının tartışmalarında yer aldığı ve hatta erken dönem Yunan
felsefesinde proto-kuşkucu argümanların bir eleştirisinin de yapıldığı gerekçeleriyle
gösterilmeye çalışılmaktadır. Böylelikle, Helenistik kuşkucu okulların, Yunan felsefesinin
sürekliliğinin ve iç dinamiklerinin bir ürünü olduğu gösterilmiş olmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Erken dönem Yunan felsefesi, bilginin imkânı sorunu, protokuşkuculuk, proto-kuşkucu argümanlar, proto-kuşkucu argümanların eleştirisi.
PROTO-SCEPTICAL ARGUMENTS AND THEIR
CRITICISM IN THE EARLY GREEK PHILOSOPHY
ABSTRACT
Philosophical scepticism, which seeks to invalidate any claim to knowledge, historically dates
to Ancient Greek philosophy. In ancient Greek philosophy, there are two sceptical schools. These are
the Pyrrhonists, who also reject probabilism and suspend all claims to knowledge and the Academics,
who advocate a probabilistic approach to knowledge. Some researchers say that there were some
Indian influences in the birth of ancient scepticism, based on the statements of Diogenes Laertios, who
said that Pyrrho of Elis, the first sceptical philosopher, went to India and met with naked sages and put
forward his skeptical claims after this visit. According to them, scepticism is not a direct product of
ancient Greek philosophy. They argue that although there were some discussions about what
knowledge is in early ancient Greek philosophy, there was no discussion about the possibility of
knowledge. Is this claim true? Is it necessary to trace ancient Greek scepticism back to some possible
Indian origins. In this article, answers to the mentioned questions are sought. Therefore, it will be
attempted to justify with reasons that ancient Greek philosophy was born with suspicion of mythical
narrative, and this sceptical approach continued in the processes of philosophers examining each
other's teachings, and in this respect, there was an autonomous methodological scepticism inherent in
philosophy; important arguments developed by sceptical schools in the Hellenistic period are
exemplified in the debates of early Greek philosophers; and a critique of proto-sceptical arguments
was made in early Greek philosophy. Thus, it is demonstrated that the Hellenistic sceptical schools are
a product of the continuity and internal dynamics of Greek philosophy.
Keywords: Early Greek philosophy, problem of possibility of knowledge, proto-scepticism,
proto-sceptical arguments, criticism of proto-sceptical arguments.