Social media is a platform where people can share content such as photos and videos and communicate with other people. Blogs created by people, sites such as Instagram, Facebook, Twitter are examples of so-cial media and the use of social media is increasing day by day. The in-crease in the use of social media and the fact that it has become an in-dispensable part of our age has brought many legal problems. One of these problems is that parents today use social media not only to share information about their own lives, but also to discuss and share their children's lives, both in their own name and through accounts they have created specifically for their children. This situation is called sharenting in the doctrine, and it causes the violation of private life and personality rights of children who do not yet have the capacity to consent, as well as negatively affecting their psychological and physical development. Therefore, the aim of this study is to investigate the phenomenon of sharenting, which is a new subject, and the legal dimensions of this be-havior.
Sosyal medya, kişilerin oluşturdukları fotoğraf, video gibi içerikle-ri paylaştığı, diğer insanlarla iletişime geçebildikleri bir platformdur. Kişiler tarafından oluşturulan bloglar, Instagram, Facebook gibi siteler sosyal medya örnekleridir ve günümüzde sosyal medya kullanımı gün-den güne artmaktadır. Sosyal medya kullanımının artıp, çağımızın vaz-geçilmezi haline gelmesi birçok hukuki problemi beraberinde getirmiştir. Bu problemlerden biri, günümüzde ebeveynlerin sosyal medyayı sadece kendi yaşamları hakkında bilgi paylaşmak için değil, aynı zamanda ço-cuklarının yaşamlarını tartışmak ve paylaşmak için hem kendi adlarına hem de çocuklarına özel olarak açtıkları hesaplar aracılığı ile kullanma-sıdır. Bu durum doktrinde sharenting olarak adlandırılmakta ve henüz rıza gösterme ehliyetine sahip olmayan çocukların hem özel yaşamları-nın ve kişilik haklarının ihlal edilmesine hem de psikolojik ve fiziksel gelişimlerinin olumsuz etkilenmesine neden olmaktadır. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, henüz yeni bir konu olan sharenting olgusunun ve bu davranışın hukuki boyutlarının araştırılmasıdır.