Middle Black Sea Journal of Communication Studies, vol.8, no.1, pp.49-66, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
The developments in the Internet and technology systems have also changed
the status of brands and the position of consumers. These changes have brought
about many concepts such as “new media”, “convergence culture”, and “participatory culture”. Depending on these concepts, storytelling has transformed from
traditional storytelling to a new narrative form. This transformation is explained
by Henry Jenkins’ concept of “transmedia storytelling”. In this study, the series 13
Reasons Why, which was broadcast on Netflix in 2017, was considered in the context of transmedia storytelling and examined according to the seven principles that
Jenkins described in the transmedia narrative. This study, which aims to determine the transforming storytelling in media studies, puts transmedia storytelling
emerging with the change of storytelling in the center. According to the results of
the study, digital storytelling is preferred in line with the needs of the era and the needs of the consumer, and transmedia storytelling is often used to keep the brand/
product, and consumer bond up to date has been detected.
İnternet ve teknoloji sistemlerinde yaşanan gelişmeler, markaların durumunu
ve tüketicilerin konumunu da değiştirmiştir. Yaşanan bu değişmeler “yeni medya”,
“yakınsama kültürü”, katılımcı kültür” gibi birçok kavramı da beraberinde
getirmiştir. Bu kavramlara bağlı olarak hikâye anlatısı geleneksel hikâye anlatı
yapısından yeni bir anlatı formuna dönüşmüştür. Bu dönüşüm Henry Jenkins’in
“transmedya hikâye anlatısı” kavramıyla açıklanmaktadır. Bu çalışmada, 2017 yılında Netflix’de yayınlanan 13 Reasons Why dizisi, transmedya hikâye anlatıcılığı
bağlamında ele alınmış ve Henry Jenkins’in belirttiği, transmedya hikâye anlatısında bulunması gereken yedi prensibe göre incelenmiştir. Hikâye anlatıcılığının
değişiminin beraberinde ortaya çıkan transmedya hikâye anlatısı merkezde olmak
üzere medya çalışmalarında dönüşen hikâye anlatıcılığını tespit etmeye yönelik yapılan bu çalışmada; çağın gereksinimleri ve tüketicinin ihtiyaçları doğrultusunda
dijital hikâye anlatımlarının tercih edildiği, transmedya hikâye anlatısının marka/
ürün ve tüketici bağını güncel tutmak için sıklıkla kullanıldığı tespit edilmiştir.