Intern Nurses In Nurses Opinions


GÖKALP K., DURMAZ H., ORAK O. S.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.7, no.3, pp.80-85, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The research was conducted to determine the opinions of nurses about internship practice and intern nurses. The research was conducted between 1-30 June 2017. The study was completed with 296 nurses. In the research, a demographic presentation form and questionnaire form. The majority of the nurses had a high degree of confidence in internship students (91.2%), occupational adaptation (87.8%), communication skills (91.9%), motivation (84.5%), responsibility emotions (89.9%),adapt to teamwork (89.9%), level of professional knowledge and skills (91.9%), courage (90.5%), institutional culture (80.4%), performance (91.2%), leadership skills (75.7%) and professional development (93.9%) with internship practice. The majority of the nurses reported that internship practice improved care quality (70.3%), job satisfaction (53.4%), communication skills (51.4%) and professional responsibilities (60.8%); reduced work stress (58.8%) and workload (60.1%). The majority of nurses stated that the 14-week intern period should be longer, nurses should be trained prior to the implementation of the internship system and its aim, they should be trained to evaluate their interns, that the internship system must have a certain pecuniary, that interning should continue and night shifts should increase. As a result of the study, it was found that the internship practice of nurses stated that they provide positive contributions to students and themselves. School hospital cooperation should be provided prior to internship and nurses working with interns should be trained in process and evaluation.
Araştırma, hemşirelerin intörnlük uygulaması ve intörn hemşireler ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Çalışma, 1-30 Haziran 2017 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırma katılmayı kabul eden 296 hemşire ile yapılmıştır. Araştırmada demografik tanıtım formu ve soru formu kullanılmıştır.Hemşirelerin büyük bir çoğunluğu intörnlük uygulaması ile intörn öğrencilerin güvenlerinin (%91,2), mesleğe uyumlarının (%87,8), iletişim becerilerinin (%91,9), motivasyonlarının (%84,5), sorumluluk duygularının (%89,9), ekip çalışmasına uyumlarının (%89,9), mesleki bilgi ve becerilerinin (%91,9), klinik uygulamalarla ilgili cesaretlerinin (%90,5), kurum kültürlerinin (%80,4), performanslarının (%91,2), liderlik özelliklerinin (%75,7) ve mesleki gelişimlerinin (%93,9) arttığını belirtmişlerdir. Hemşirelerin çoğunluğu intörnlük uygulamasının bakım kalitelerini (%70,3), iş doyumlarını (%53,4), iletişim becerilerini (%51,4) mesleki sorumluluklarını arttırdığını (%60,8), iş stresi (%58,8) ve yükünü (%60,1) azalttığını bildirmişlerdir. Hemşirelerin çoğunluğu 14 haftalık intörnlük süresinin daha uzun olması, intörnlük sistemi, amaçları ve intörnleri değerlendirmeye yönelik uygulama öncesi hemşirelere eğitim verilmesi, intörnlük sisteminin belli bir maddi karşılığının olması ve gece nöbetlerinin sayısının artması gerektiğini belirtmişlerdir.Çalışmanın sonucunda, hemşireler intörnlük uygulamasının öğrencilere ve kendilerine olumlu katkılar sağladığını belirttikleri bulunmuştur. Uygulama öncesi okul hastane işbirliği sağlanmalı ve hemşirelere süreç ve değerlendirmeyle ilgili eğitim verilmelidir.