Basında Uzmanlaşma, Segah YEŞİLYURT, Editör, Tablet & Yedisanat Kitabevi, Konya, ss.260-275, 2024
Kültür
sanat haberciliği ve tüketim kültürü arasındaki ilişki, günümüzde önemli bir
tartışma konusudur. Kültür sanat haberleri kitle iletişim araçları ile topluma
sunulmaktadır. Kitle iletişim araçlarının kültür ve sanat eserlerinin
korunmasında ve yaşatılmasında sorumlulukları büyüktür. Tüketim kültürünün kültür sanat haberleri üzerindeki
etkisi büyüktür. Kültür sanat haberciliği ticari kaygılarla şekillenmektedir.
Sanat eserleri ve kültür ürünleri tüketim nesnelerine dönüşmektedir. Daha fazla izler kitle çekmek için haberde
ilgi çekicilik artırılmaktadır. Nitelikli sanat ve kültür ürünleri göz ardı
edilmektedir. Böylece sanat ve kültür ticari bir metaya dönüşmektedir. Medyada
kültür sanat haberlerinin tüketim ürünü olarak verilme probleminin giderilmesi
ve alanında uzman gazetecilerin yaygınlaştırılması önem taşımaktadır.
Çevrim içi sanat galerileri dijitalleşmenin
sanat ve kültür alanındaki yansımaları için örnektir. Dijital ortamlarda sergilenen sanat ve kültür
etkinliklerinin nasıl yer aldığı önemlidir. Ticari kaygı ile hazırlanan kültür
sanat haberi uzman gazetecilikten uzaklaşmaktadır. Sadece sanat ve kültürün ticari
yanını destekleyen bir habercilik değerlerinin metalaşmasını sağlamaktadır. Kültür
ve sanat değerlerini anlatan ve okurun eleştirel düşüncesine katılım sağlayan
uzman gazetecilik faaliyetlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Ticareti en önde
yücelten değil sanatın değerini yok etmeden belirli sınırlar çerçevesinde habercilik
faaliyeti gerçekleştirmek önemlidir. Kültür sanat haberlerinin ticari kaygısı,
sanatın ve kültürün estetik, özgün değerini geri planda bırakmaktadır. Kültür
ve sanat eserleri ticari kaygıların ön planda olduğu çevrim içi sanat galerilerinde
metalaşmaktadır.
Anahtar kelimeler:
Kültür ve Sanat, Kültür Sanat Gazeteciliği, Tüketim Kültürü, Metalaşma