İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.69-77, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışma COVID-19 pandemi sürecinde Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinde
koronavirüs anksiyete düzeyi ile yaşadıkları stresle başa çıkma davranışlarını etkileyen
etmenleri incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Eylül-Kasım 2020
tarihleri arasında Türkiye’de üniversitede öğrenim gören ve online ortamda ulaşılabilen
431 hemşirelik öğrencisinin katılımıyla tamamlanmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi
için etik kurul izni alınmış olup, veriler Kişisel Bilgi Formu, Koronavirüs Anksiyete
Ölçeği ve Hemşirelik Öğrencileri İçin Stresle Baş Etme Davranışları Ölçeği kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS (IBM SPSS Statistics 24) paket programı
kullanılmıştır. Değerlendirmede frekans, yüzde, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis
H testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs anksiyete ölçeği puan ortalamasının
2,27±3,04 olduğu ve stresle baş etme davranışları ölçeği puan ortalamasının 43,49±9,00
olduğu ve sıklıkla kaçınma ve sorun çözme baş etme yöntemlerini kullandıkları
belirlenmiştir. Yaşanan stresle baş etmede öğrencilerin en fazla hastalığın bulaşmaması
için gerekli tedbirleri alma (%87,0) yolunu tercih ettikleri görülmüştür. Kadın cinsiyeti,
sınıf düzeyi, genel sağlık algısı, COVID-19 geçirme endişesi ve yakın çevrede COVID-19
kaynaklı ölümlerin yaşanmasının koronavirüs anksiyetesi ile anlamlı düzeyde ilişkili
olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin COVID-19’a bağlı işlevsel olmayan ve düşük düzeyde
anksiyete yaşamakta ve stresle baş etmede sorun çözme ve kaçınma baş etme
yöntemlerini kullanmaktadırlar. Salgın durumlarında yaşayabilecekleri olası zorluklara
karşı, hemşirelik öğrencilerinin etkin baş etme becerilerini geliştirmek için çalışmalar
yapılması gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, hemşirelik öğrencisi, koronavirüs, anksiyete, baş etme
beceris