Otobüs Hatlarının İyileştirilmesi: Samsun E1 (Ekspres1) Hattı Örneği


Pancar E. B., Boy S.

2. Uluslararası 19 Mayıs Yenilikçi Bilimsel Yaklaşımlar Kongresi, Samsun, Türkiye, 27 - 29 Aralık 2019, ss.416-430

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Samsun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.416-430
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada toplu taşıma kullanımı hem konfor hem de karbon emisyonu açısından önemli bir yere sahiptir. Motorlu araç kullanımı sonucu atmosfere salınan karbon monoksit gazı hem insan sağlığı açısından hem de küresel iklim değişikliği sebebiyle dünyanın geleceği açısından büyük tehlike arz etmektedir. Bunun yanında nüfusla beraber trafikte yer alan kişisel araç sayısının günden güne artmasıyla planlanan şehir içi yolların yetersiz kalacağı kaçınılmaz bir gerçektir. Bunun önüne geçmek ve insanların günlük hayatta stressiz bir şekilde yolculuk yapmasını sağlamak için toplu taşıma kullanımını desteklemek ve bu konuda özendirici hamleler yapmanın yanı sıra toplu taşımanın olanaklarını çeşitlendirmek, standartlarını yükseltmek, kişisel araçla farkının en aza indirilmesini sağlamak için çalışmalar gerçekleştirmek elzemdir. E1(ekspres) otobüs hattı Canik-İlkadım-Atakum ilçelerini birbirine bağlayan, son durağının Ondokuz Mayıs Üniversitesi olması sebebiyle bir öğrenci şehri olan Samsun’da şehir içi trafiğini rahatlatması ve sefer sayısı sıklığı sebebiyle oldukça rağbet gören bir hattır. Bu çalışma kapsamında Samsun’da bulunan E1( ekspres) otobüs hattının mevcut durumu; durak sayıları, duraklar arası süre değişimleri, mesafeler, durak bazlı inen ve binen yolcu sayıları 3 hafta süre ile hafta başı(pazartesi) hafta ortası(çarşamba) ve hafta sonu (cumartesi) günlerinde ve trafiğin pik noktada olduğu varsayılan sabah 9.00 , öğle 12.00 ve akşam 17.00 saatlerinde Belediye evleri-OMÜ istikametinde olmak üzere yapılan ölçümler ve sayımlar sonucu saptanmıştır. Bulunan verilerin aritmetik ortalaması kullanılarak E1(ekspres1) hattının mevcut durumu analiz edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuçların ışığında Samsun E1 hattı özelinde olmakla beraber otobüs kullanılan şehir içi ulaşım hatlarında var olması gereken konforun nasıl sağlanabileceği, AUS’un( Akıllı Ulaşım Sistemleri) nasıl kullanılabileceği, yolculuk süresinin kıslatılması için alınabilecek önlemler, yolculuk güvenliğinin sağlanması için yapılabilecekler, yolcuların durak bekleme sürelerinin nasıl kısaltılabileceği ve kullanıcıları toplu taşıma kullanmaya nasıl sevk edebiliriz gibi soruların cevapları aranmıştır.