2. Uluslararası 19 Mayıs Yenilikçi Bilimsel Yaklaşımlar Kongresi, Samsun, Türkiye, 27 - 29 Aralık 2019, ss.416-430
Dünyada toplu taşıma kullanımı hem konfor hem de karbon emisyonu açısından önemli bir
yere sahiptir. Motorlu araç kullanımı sonucu atmosfere salınan karbon monoksit gazı hem
insan sağlığı açısından hem de küresel iklim değişikliği sebebiyle dünyanın geleceği
açısından büyük tehlike arz etmektedir. Bunun yanında nüfusla beraber trafikte yer alan
kişisel araç sayısının günden güne artmasıyla planlanan şehir içi yolların yetersiz kalacağı
kaçınılmaz bir gerçektir. Bunun önüne geçmek ve insanların günlük hayatta stressiz bir
şekilde yolculuk yapmasını sağlamak için toplu taşıma kullanımını desteklemek ve bu konuda
özendirici hamleler yapmanın yanı sıra toplu taşımanın olanaklarını çeşitlendirmek,
standartlarını yükseltmek, kişisel araçla farkının en aza indirilmesini sağlamak için çalışmalar
gerçekleştirmek elzemdir.
E1(ekspres) otobüs hattı Canik-İlkadım-Atakum ilçelerini birbirine bağlayan, son durağının
Ondokuz Mayıs Üniversitesi olması sebebiyle bir öğrenci şehri olan Samsun’da şehir içi
trafiğini rahatlatması ve sefer sayısı sıklığı sebebiyle oldukça rağbet gören bir hattır.
Bu çalışma kapsamında Samsun’da bulunan E1( ekspres) otobüs hattının mevcut durumu;
durak sayıları, duraklar arası süre değişimleri, mesafeler, durak bazlı inen ve binen yolcu
sayıları 3 hafta süre ile hafta başı(pazartesi) hafta ortası(çarşamba) ve hafta sonu (cumartesi)
günlerinde ve trafiğin pik noktada olduğu varsayılan sabah 9.00 , öğle 12.00 ve akşam 17.00
saatlerinde Belediye evleri-OMÜ istikametinde olmak üzere yapılan ölçümler ve sayımlar
sonucu saptanmıştır. Bulunan verilerin aritmetik ortalaması kullanılarak E1(ekspres1)
hattının mevcut durumu analiz edilmeye çalışılmıştır.
Elde edilen sonuçların ışığında Samsun E1 hattı özelinde olmakla beraber otobüs kullanılan
şehir içi ulaşım hatlarında var olması gereken konforun nasıl sağlanabileceği, AUS’un( Akıllı
Ulaşım Sistemleri) nasıl kullanılabileceği, yolculuk süresinin kıslatılması için alınabilecek
önlemler, yolculuk güvenliğinin sağlanması için yapılabilecekler, yolcuların durak bekleme
sürelerinin nasıl kısaltılabileceği ve kullanıcıları toplu taşıma kullanmaya nasıl sevk edebiliriz
gibi soruların cevapları aranmıştır.