EBELERİN MESLEKİ PROFESYONEL TUTUMLARI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER


Creative Commons License

SÖKMEN Y., TAŞPINAR A.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.24, sa.2, ss.156-166, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu çalışma, ebelerin mesleki profesyonel tutumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Araştırma, analitik-kesitsel tipte olup, Nisan-Haziran 2017 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, biril merkezinde bulunan kamu hastanelerinde, toplum sağlığı merkezinde, bu merkeze bağlı aile sağlığı merkezlerinde ve ildebulunan üniversitenin uygulama ve araştırma hastanesinde çalışan ebeler oluşturmuştur (N=378). Çalışmanın örnekleminiise, 277 ebe oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Ebe Tanıtım Formu”, “Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri”, “SürekliKaygı Ölçeği” ve “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Statistical Package for the SocialSciences 18 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, student t testi, Mann-Whitney U testi,Varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis H testi, Tukey testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır.Bulgular: Ebelerin Mesleki Profesyonel Tutum Envanteri ölçeği puan ortalaması 137.27±12.88 (32-160), aile sağlıkmerkezi/toplum sağlık merkezinde çalışanların, aylık 160 saat çalışanların, sadece gündüz çalışanların, mesleğini yenidentercih edeceğini belirtenlerin, çalıştığı birimde severek çalışanların, mesleklerini yapmaktan memnun olanların, bilimselfaaliyetlere katılanların, mesleki derneğe üye olan/olmak isteyenlerin, bilimsel yayınları okuyanların ve yüksek lisansyapan/yapmakta olanların puan ortalamalarının istatistiksel düzeyde yüksek olduğu (p<0.05) ve ebelerin sürekli kaygı düzeyipuanları azaldıkça Mesleki Profesyonel Tutum Envanteri puanlarının arttığı (p=.000) bulunmuştur.Sonuç: Ebelerin profesyonel tutum puanlarının orta düzeyde olduğu, ebelerin profesyonelliklerinin geliştirilmesi için kurumve yöneticilerin ebelerin profesyonelliklerini etkileyen faktörleri dikkate alarak desteklemeleri önerilmektedir
Aim: This study was conducted to determine the professional attitudes of midwives and the factors affecting them. Methods: The research is of analytical-cross-sectional type and was conducted between April-June 2017. The population of the study consisted of the midwives working in the public hospitals located in a city center, the community health center, the family health centers affiliated to this center and the application and research hospital of the university in the province (N= 378). The sample of the study was 277 midwives. The data of the study were collected by “Midwife Information Form”, “Professional Attitude Inventory at Occupation” and “Rosenberg Self Esteem Scale”. In the analysis of the data, the Statistical Package for the Social Sciences 18 program was used. Descriptive statistics, student t test, Mann-Whitney U test, analysis of variance (ANOVA), Kruskal Wallis H test, Tukey test and Pearson Correlation analysis were used in the analysis of the data. Results: Professional Attitude Inventory at Occupation mean score of midwives is 137.27±12.88 (32-160), those working in family health center/community health center, working 160 hours a month, only daytime workers, those who say they will reprefer their profession, those who work in the unit they work fondly, those who are satisfied with their profession. The mean scores of those who participate in scientific activities, those who are/want to be a member of the professional association, those who read scientific publications, and those who have graduated/are doing a master’s degree are statistically high (p<0.05), and as the trait anxiety level scores of midwives decrease, their Professional Attitude Inventory at Occupation increases (p=.000) was found. Conclusion: It is recommend that the professional attitude scores of midwives are at a moderate level, and institutions and administrators should support midwives by taking into account the factors that affect their professionalism in order to improve their professionalism.