Turkish Studies, cilt.19, sa.4, ss.1959-1986, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, kurum kimliği ve imajı bağlamında kullanıcı odaklı çevresel grafik tasarım ile ilgili alanyazın araştırması yapmak ve çoklu kimlikleri bünyesinde bulunduran üniversite yerleşkelerindeki bilgilendirme ve yönlendirme tasarımlarını incelemekle ilgilidir. Çevresel grafik tasarım bağlamında iç ve dış mekanlara modern ve bütüncül bir görünüm kazandırarak kullanıcı deneyimini iyileştirmek ve mekânın kullanıcılar arasında daha etkili bir şekilde kullanımını sağlamak için gerekli tasarım süreçlerini incelemek amacıyla araştırma kapsamında nitel araştırma modelinde doküman incelemesi yöntemi kullanılmış ve literatür taraması ile elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Kurum kimliği, bir kurumun veya markanın benzersiz karakteristiğini, değerlerini, imajını uzun dönemde stratejik olarak planlanmış amaçlarına ulaşabilmesi için kurum felsefesini çalışanlarına, müşterilerine, ortaklarına ve hedef kitlesine tanıtmak amacıyla uyguladığı unsurların bütününü ifade etmektedir. Kurum kimliği, kurumun misyonunu, vizyonunu ve değerlerini yansıtarak, kurumun algılanan kimliğini güçlendirir ve tanıtır. Çevresel grafik tasarımlar kurumların görünen yüzünü ön plana çıkararak kurum kimliğinin oluşumuna ve tanıtımına katkıda bulunurlar. Kullanıcı odaklı olarak tasarlanan çevresel grafik tasarımlar, bilgilendirme ve yönlendirme tasarımlarını kapsamaktadır. Yol işaretleri, bilgi panoları, haritalar, simgeler, infografikler ve yönlendirme sistemleri gibi çeşitli görsel ögeler kullanılarak mekânın anlaşılması sağlanır. Çevresel grafik tasarım ögesi olarak bilgilendirme ve yönlendirme tasarımları insanların yoğun olarak bulundukları alışveriş merkezlerinde, toplu taşıma alanlarında, hastanelerde ve üniversite kampüsleri gibi büyük alanlarda insanların belirli hedeflere zaman kaybetmeden ulaşmalarını sağlarken aynı zamanda estetik açıdan güzel mekanların oluşumuna ve marka farkındalığına katkı sağlamaktadırlar. Araştırma kapsamında incelenen üniversite kampüsleri bilgilendirme ve yönlendirme tasarımlarında kurum kimliğini ön plana çıkaracak uygulamaların yapıldığı görülmüştür. Bu uygulamalar yer ve yön bulmanın ötesinde çevresel grafik tasarım olarak mekânı güzelleştirebilmektedir. Araştırmada elde edilen bulgular, mekânın özelliğine göre doğru şekilde tasarlanmış ve uygulanmış olan bilgilendirme ve yönlendirme tasarımlarının, kullanıcıların hedeflerine daha hızlı ve kolay bir şekilde ulaşmalarını sağlamının yanında modern görünümlü, yaşanabilir estetik mekanların oluşumuna da katkı sağladığını göstermektedir.