Akademik Yaklaşımlar Dergisi, vol.14, no.2, pp.480-507, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Marketing focuses on consumer-oriented strategies. Meeting the demands and needs
of consumers requires getting to know them closely and considering each factor that
they are affected by during the consumption process. It can be said that human voice
tone creates various emotions on consumers and, these emotions affect consumption
behaviors. The main purpose of this study is to examine the relationship between the
tone of voice and emotions. Another aim of this research is to discuss the relationship
between symbolic consumption, which is defined as a form of communication, and
tone of voice. A questionnaire was administered to 498 participants. Examination of
the scale scores in terms of variables with two groups was performed using the t-test,
and analysis in terms of variables with three or more groups was performed using
the ANOVA test. There was a positive relationship between positive emotions
towards bass tones and symbolic consumption. The tone of voice with the highest
negative emotion was Soprano. Businesses should take into account the tone of
voice, especially in the promotion of symbolic products or in the selection of sales
personnel, and can communicate more effectively with consumers by considering
the effects of the tone of voice. This is a pioneering study in the literature on the
subject it deals with and the results obtained.
Pazarlama, tüketici odaklı stratejiler üzerine odaklanmıştır. Tüketicilerin istek ve
ihtiyaçlarını karşılamak ise onları yakından tanımayı ve tüketim sürecinde
etkilendikleri her bir faktörü dikkate almayı gerektirmektedir. İnsan ses tonunun
tüketiciler üzerinde çeşitli duygular yarattığı ve bu duyguların tüketim davranışlarını
etkilediği söylenebilir. Bu çalışmanın temel amacı ses tonu ve duygular arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın bir diğer amacı, bir iletişim şekli olarak
tanımlanan sembolik tüketimin ses tonu ile ilişkisini ele almaktır. Bu amaçlarla 498
katılımcı ile anket çalışması yürütülmüştür. Ölçek puanlarının iki gruplu değişkenler
açısından incelenmesi t testi, üç ve daha fazla gruplu değişkenler açısından
incelenmesi ANOVA testi ile yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Bas ses tonuna
yönelik pozitif duygular ile sembolik tüketim arasında pozitif bir ilişki
bulunmaktadır. Negatif duyguların en yüksek olduğu ses tonu Soprano’dur.
İşletmeler, özellikle sembolik ürünlerin tutundurma çalışmalarında veya satış
personeli seçiminde ses tonunu dikkate alarak hareket etmelidirler ve ses tonlarının
etkilerini dikkate alarak tüketicilerle daha etkili iletişim kurabilirler. Bu çalışma, ele
aldığı konusu ve elde ettiği sonuçlarıyla ilgili literatürde öncü bir çalışma
niteliğindedir.