Teachers working in primary education have an essential role in value
education. For this reason, this study aims to reveal the views of primary school
teachers regarding values education. The research used one of qualitative research
methods, the phenomenology. Group of the study was determined by diversity sampling. The study group of the research consists of 33 pre-school and classroom
teachers working during the 2020-2021 academic year. The study collected data
through the interview form developed by the researchers. To determine the interview questions, literature scan was undertaken and interviews were conducted with
the teachers. After receiving expert opinion on the created questions, interviews
were conducted with the teachers and after that the questions were finalized. Thus,
an interview form which contains 13 structured questions was created. The data
obtained in the research were analyzed by descriptive analysis technique. The study
indicates that while values education considered necessary, factors such as; academic-oriented understanding, inadequacy in the curriculum and the fact that the
practice is left to the initiative of the teacher are negatively affect values education.
The study also suggests that the family is of utmost importance in the development
of values, besides that media, social media, and friends are effective in values education, other findings also suggest that values education is generally undertaken via
inculcation approach, and that its assessment and follow-up is difficult. In line with
these results, suggestions such as placing values education at the centre of the curriculum, organizing life-based activities, ensuring family-school-communication,
and using modern value teaching methods are made.
Temel eğitimde görev yapan öğretmenler, değer gelişimi için önemli bir
role sahiptir. Bu nedenle araştırmada temel eğitim öğretmenlerinin değer eğitimine ilişkin görüşlerini ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu maksimum çeşitlilik örneklemesine göre belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 öğretim yılında görev yapan 33 okul öncesi
ve sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme sorularını belirlemek
için alanyazın taraması yapılmış, öğretmenlerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Oluşturulan sorular hakkında uzman görüşü alındıktan sonra öğretmenlerle görüşmeler gerçekleştirilerek sorulara son hali verilmiştir. Böylece 13 yapılandırılmış sorudan oluşan bir görüşme formu oluşturulmuştur. Araştırmada elde
edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmada değer
eğitiminin gerekli görüldüğü ancak akademik odaklı anlayışın, eğitim programındaki yetersizliğin ve uygulamaların öğretmen inisiyatifine bırakılmasının
değer eğitimini olumsuz etkilediği belirtilmektedir. Araştırmada ayrıca değer
gelişiminde ailenin önemli bir unsur olduğu, aile ve okul dışında değer eğitiminde medyanın, sosyal medyanın, arkadaş çevresinin etkili olduğu, değer
öğretiminde genellikle telkin yaklaşımının kullanıldığı, değer gelişiminin takibi
ve değerlendirilmesinde zorluk çekildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuçlar
doğrultusunda değer eğitiminin programın temelinde yer alması, yaşantı temelli
etkinliklerin düzenlenmesi, aile-okul-çevre birlikteliğinin sağlanması, çağdaş
değer öğretim yöntemlerinin kullanılması gibi önerilerde bulunulmuştur.