Öğretmen Adaylarının Öğretmen-Öğrenci Etkileşimi Bağlamında Geliştirmek İstedikleri İletişim Becerilerine İlişkin Özdeğerlendirmeleri


Creative Commons License

Yılar M. B., Aydoğmuş M., Karadağ Y.

Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, vol.2, no.1, pp.1-16, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Establishing a positive communication between teachers and students is an extremely important issue in the success of educational activities. For this reason, it is an inevitable necessity for the teacher, who is the most effective element of classroom management, to have basic communication skills. The purpose of this study is to examine pre-service teachers' self-evaluations of the communication skills they want to develop within the scope of teacher-student interaction. The research was designed as a basic qualitative research. The participants of this study consist of pre-service teachers studying in different departments of the faculty of education at a state university in Turkey. The research was conducted with a total of 58 pre-service teachers, 47 of whom were female and 11 were male. Criterion sampling and maximum diversity sampling, which are among purposeful sampling methods, were used together to determine the participants. A structured interview form developed by the researchers was used in the study. The data of the research were analyzed using the descriptive analysis method. Accordingly, the data regarding the communication skills that pre-service teachers wanted to develop were summarized and interpreted. According to the results obtained from the research, pre-service teachers want to develop skills such as understanding and tolerant, empathy, effective use of Turkish language, oratory, respectfulness, effective use of body language, active listening and being free from prejudices. For this reason, it is recommended that other applied courses, especially “human relations and communication” course, be conducted based on interaction in a way to develop the mentioned skills of pre-service teachers. 

Öğretmen ve öğrenciler arasında olumlu bir iletişimin kurulması, eğitim-öğretim faaliyetlerinin başarıya ulaşmasında son derece önemli bir konudur. Bu nedenle sınıf yönetiminin en etkili ögesi olan öğretmenin temel iletişim becerilerine sahip olması kaçınılmaz bir zorunluluktur. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmen-öğrenci etkileşimi kapsamında geliştirmek istedikleri iletişim becerilerine ilişkin özdeğerlendirmelerini incelemektir. Araştırma, temel nitel araştırma desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın, katılımcı grubunu Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırma 47’si kadın, 11’i erkek olmak üzere toplam 58 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Katılımcılarının belirlenmesinde amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örneklemesi birlikte kullanılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, betimsel analiz yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir. Buna göre öğretmen adaylarının geliştirmek istedikleri iletişim becerilerine ait veriler özetlenerek yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları eğitim-öğretim ortamlarında en çok anlayışlı ve hoşgörülü olabilme, empati kurma, Türkçeyi etkin kullanma ve hitabet becerilerini geliştirmeyi istemektedirler. Bu yüzden başta “insan ilişkileri ve iletişim” dersi olmak üzere diğer uygulamalı derslerin, öğretmen adaylarının söz konusu becerilerini geliştirecek şekilde etkileşime dayalı olarak yürütülmesi önerilmektedir.