Numerical Modelling of a Heat Dissipation Performance of a Lithium-Based Cylindrical Battery Based on Forced Air Cooling


ÖZBEKTAŞ S., SUNGUR B., KALELİ A.

Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, vol.14, no.3, pp.1586-1603, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 14 Issue: 3
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.31466/kfbd.1512472
  • Journal Name: Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.1586-1603
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

As the amount of power drawn from the battery module increases, the temperatures of the battery cells and therefore the battery module also increase. This causes loss of capacity and performance in the battery cell. For this purpose, in this study, the thermal and electrical performance of a cylindrical LiFeS2 battery cell located in a duct with a fan at the entrance is numerically investigated at three different fan revolutions 1000 rpm, 2000 rpm and 3000 rpm and four different discharge rates 0.2C, 0.4C, 0.6C and 0.8C. The Dual Potential Multi-Scale Multi-Domain (MSMD) battery module in the ANSYS Fluent package was used for numerical modelling. Equivalent Circuit Model (ECM) was used to model the thermal and electrical characteristics of the lithium battery. When the results were evaluated in terms of discharge rates, it was observed that battery temperatures increased and voltage values decreased with increasing discharge rates. In addition, the duration of the stable voltage provided by the battery cell decreased with increasing discharge rate. In this context, while the voltage value at 0.2C discharge rate was stable at 1.42 V, it varied between 0.8V and 1V at 0.8C. When the effect of fan revolution was examined, the average temperatures on the battery cell at the end of the calculation duration at 0.8C discharge rate decreased by 20.35% with doubling the fan revolution and 28.56% with tripling the fan revolution compared to 1000 rpm.
Batarya modülünden çekilen güç miktarının artmasıyla batarya hücrelerinin ve dolayısıyla batarya modülünün sıcaklıkları da artmaktadır. Bu durum batarya hücresinde kapasite ve performans kaybına sebep olmaktadır. Bu amaçla, bu çalışmada giriş kısmına fan yerleştirilen bir kanal içerisinde konumlandırılmış silindirik bir LiFeS2 batarya hücresinin 1000 rpm, 2000 rpm ve 3000 rpm olmak üzere üç farklı fan devrinde ve 0.2C, 0.4C, 0.6C ve 0.8C olmak üzere dört farklı deşarj oranında sergilediği termal ve elektriksel performans nümerik olarak incelenmiştir. Nümerik modelleme için ANSYS Fluent paket programı içerisinde yer alan İkili Potansiyel Çok Ölçekli Çok Alanlı (MSMD) batarya modülü kullanılmıştır. Lityum bataryanın termal ve elektriksel karakteristiğinin modellenmesinde Eşdeğer Devre Modeli (ECM) kullanılmıştır. Sonuçlar deşarj oranları açısından değerlendirildiğinde, artan deşarj oranlarıyla batarya sıcaklıklarının da arttığı ve verebildikleri gerilim değerlerinin azaldığı görülmüştür. Ayrıca, deşarj oranın artmasıyla batarya hücresinin stabil olarak sağladığı gerilim süresi de azalmıştır. Bu bağlamda 0.2C deşarj oranında gerilim değeri 1.42 V seviyelerinde stabil bir seyir izlerken, 0.8C’de 0.8V ve 1V arasında değişkenlik göstermiştir. Fan devrinin etkisi incelendiğinde, 0.8C deşarj oranında hesaplama süresi sonunda batarya hücresi üzerinde meydana gelen ortalama sıcaklıklar 1000 rpm durumuna göre karşılaştırıldığında fan devrinin iki katına çıkmasıyla %20.35, üç katına çıkmasıyla %28.56 oranında azalmıştır.