In the state-of-nature where everyone is equal; there is a state of war of all against all due to competition, insecurity, glory and honor according to Thomas Hobbes. Fear of death and desire to live a comfortable life led people to a peaceful state which called laws of reason, thus this state can be described as the laws of nature. The first law of nature states that everyone has the right to everything. The purpose of this first fundamental law of nature is to seek and pursue the peace. The political philosophy of Hob- bes is related to this purpose. Individuals in the community transfer their rights and make a “social contract” between each other. This is the second law of nature. Communities need a sovereign power to enforce the contract because the contract cannot have effect on practical life, solely. Other laws of nature can become applicable with the establishment of the state. Therefore, according to Hob- bes, laws of nature such as justice, right to property and equity are based on a contract that must be fulfilled. On the other hand, the obligation to comply with the contract requires a powerful author- ity that can establish the peace. The twenty main laws of nature are visible in the Hobbes’s “Leviathan” (or The Matter, Forme and Power of a Commonwealth Ecclesiasticall and Civill), although not being subject to the principle of limited number (numerus clausus). This research aims to present Hobbes’ views on political philosophy through “Leviathan” and analyze the laws of nature.
Thomas Hobbes’a göre eşitliğin olduğu doğa durumun- da; rekabet, güvensizlik, şan ve şeref nedenlerinden dolayı herkesin herkesle savaşı vardır. Ölüm korkusu ve rahat yaşam sürmek isteği, insanları aklın yasaları olan barış şartlarına yani doğa yasalarına yön- lendirir. Doğa durumunda bulunan doğa yasalarından ilki, herkesin her şeye hakkının olduğunu belirtir. Bu temel doğa yasasının ama- cı barışı aramak ve izlemektir. Hobbes’un siyaset felsefesi bu amaç ile bağıntılıdır. İkinci doğa yasası ise insanların haklarını devrederek aralarında “toplum sözleşmesi” yapması üzerinedir. Sözleşmenin tek başına pratik hayata dair etkisi olamayacağı için egemen güce ihtiyaç duyulur. Devletin kurulması ile diğer doğa yasaları uygulama alanı bulur. Çünkü Hobbes’a göre, adalet, mülkiyet, hakkaniyet gibi doğa yasaları ifa edilmesi gereken bir sözleşmeye dayanır. Sözleşme- ye uymanın zorunluluğu ise barışı tesis edebilecek güçlü otoriteyi ge- rektirir. Sınırlı sayı (numerus clausus) ilkesine tabi olmamakla birlikte Hobbes’un “Leviathan (veya Bir Din ve Dünya Devletinin İçeriği, Biçi- mi ve Kudreti)” isimli eserinde başlıca yirmi doğa yasası görülür. Bu araştırmanın amacı, “Leviathan” üzerinden Hobbes’un siyaset felse- fesine dair görüşlerinin sunulup doğa yasalarının incelenmesidir.