İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.11, no.3, pp.1537-1558, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
Purpose – The main purpose of this study is to determine the relationship between the social
approval needs of consumers and their innovative tendencies and to offer suggestions to the
businesses that will offer new products to the market.
Design/methodology/approach – For this purpose, a total of 402 consumers from Y and Z
generation were surveyed. These surveys were conducted on selected consumers through with
convenience sampling method. Pearson Correlation analysis was used to examine the relationships
between the scores obtained from the scales. Within the scope of the research, linear regression
analyzes were performed to determine the effect of need for social approval on consumer
innovation.
Empirical Results – According to the results of the study, it was found that the levels of social
approval and consumer innovation of the Z generation consumers were higher than the Y
generation consumers and that there was a significant and positive relationship between the level of
social approval need and consumer innovation.
Discussion – Businesses are obliged to take into account the wishes and needs of consumers while
presenting a new product to the market and this obligation entails the recognition of innovative
consumers that make it easier to understand what their expectations are from a new product.
Consumer innovation and the determination of the factors that affect this tendency make it easier for
businesses to find answers to the questions that will enable them to develop strategies for new
products. It is thought that consumers affect the interaction in social environments and the need for
approval from this interaction and the level of this need affect their personal relationships, as well as
their consumption behavior and innovative tendencies.
Amaç – Bu çalışmanın temel amacı, tüketicilerin sosyal onay ihtiyaçları ile yenilikçi eğilimleri
arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve pazara yeni ürün sunacak işletmelere öneriler sunabilmektir.
Yöntem – Bu amaçla Y ve Z kuşağına mensup toplam 402 tüketiciye anket uygulanmıştır. Bu
anketler, kolayda örneklem yoluyla seçilmiş tüketiciler üzerinde yapılmıştır. Ölçeklerden elde edilen
puanlar arasındaki ilişkileri incelemek için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma
kapsamında, sosyal onay ihtiyacının tüketici yenilikçiliği üzerindeki etkisini belirlemek için
doğrusal regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir.
Bulgular – Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, Z kuşağı tüketicilerinin sosyal onay ihtiyaç ve
tüketici yenilikçiliği düzeylerinin Y kuşağı tüketicilerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür ve
sosyal onay ihtiyaç düzeyi ile tüketici yenilikçiliği arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki olduğu
tespit edilmiştir.
Tartışma – İşletmelerin yeni bir ürünü pazara sunarlarken tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını dikkate
alma zorunluluğu bulunmaktadır ve bu zorunluluk, yeni bir üründen beklentilerinin ne olduğunun
anlaşılmasını kolaylaştıran yenilikçi tüketicileri tanıma zorunluluğunu da beraberinde
getirmektedir. Tüketici yenilikçiliği ve bu eğilimi etkileyen faktörlerin tespiti, işletmelerin pazara
sunacakları yeni ürün ile ilgili strateji geliştirmelerini sağlayacak sorulara cevap bulunmasını
kolaylaştırmaktadır. Tüketicilerin, sosyal ortamlardaki etkileşimi ve bu etkileşimden doğan
onaylanma ihtiyacı ve bu ihtiyacın düzeyinin, kişisel ilişkilerini etkilediği gibi tüketim
davranışlarını ve yenilikçi eğilimlerini etkilediği düşünülmektedir.