Investigation of Science Teachers' Views on Artificial Intelligence Technologies


Ergun M.

4. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi - 4th International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, Bursa, Turkey, 18 - 21 May 2023, pp.420-421, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.420-421
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Engineers have classified artificial intelligence, which is the result of technology that has been quickly evolving in recent years, as "new electricity" since it has begun to be employed in various industries and to open new doors. Artificial intelligence is used increasingly more frequently for these and other reasons, which include working more quickly and effectively, making decisions quickly, minimizing human mistake, and opening up new prospects. The monitoring of student performance is one way artificial intelligence is used in education. In addition to offering quick and automatic grading of student assignments and exams, it directs the development of individualized learning environments. Knowledge of artificial intelligence technologies is crucial for science teachers. Because artificial intelligence is now present in practically every industry and is anticipated to grow in popularity over the coming years. The use of artificial intelligence in teaching and learning has begun. For this reason, understanding artificial intelligence technologies will help science professors give pupils a better education. The purpose of this study was to determine the opinions of science teachers on artificial intelligence technologies. Phenomenology design, a qualitative research technique, was chosen for this objective. The participant's perspective on the thing they perceive is considered in phenomenology. Under the context of this study, 24 science teachers were interviewed using semi-structured questions to determine their perspectives on these technologies both before and after obtaining artificial intelligence education. Results from the pre-test indicated that science teachers had not been given any instruction in artificial intelligence technologies. Also, it was evident from the pre-test findings that scientific teachers were ignorant of artificial intelligence techniques and were ignorant of their application to education in general and science education in particular. Following the artificial intelligence education, it was seen that their concerns regarding the technology had decreased, they could categorize its applications in research and education, and they had ideas for the technology's future. It was determined that the teachers' artificial intelligence education had an effect on their knowledge of such technologies and how to employ them in science education. This work was supported by TUBITAK project no. 122B326.

Son yıllarda hızla gelişen teknolojinin ürünü olan yapay zeka yeni elektrik olarak mühendisler tarafından tanımlanacak kadar farklı alanlarda kullanılmaya ve yeni kapılar açmaya başlamıştır. Daha hızlı ve verimli şekilde çalışması, karar verme sürecindeki hızı, insan hatasını azaltması, yeni fırsatlar yaratması gibi nedenler yapay zekanın kullanım alanları geometrik şekilde arttırmaktadır. Eğitim alanında yapay zekanın kullanılması ise öğrenci performanslarının izlenmesinde kendi göstermektedir. Öğrenci ödevlerinin, testlerinin hızlı ve otomatik şekilde derecelendirmesini sağlarken kişiselleştirilmiş öğrenme ortamlarının oluşturulmasında da rehberlik etmektedir. Fen bilimleri öğretmenlerinin yapay zeka teknolojisi hakkında bilgi sahibi olması önemlidir. Çünkü yapay zeka, günümüzde hemen hemen her sektörde kendine yer bulmakta ve yakın gelecek daha da yaygınlaşması beklenmektedir. Öğrenme öğretme sürecinde yapay zeka kullanılmaya başlamıştır. Bu nedenle fen bilimleri öğretmenlerinin yapay zeka teknolojisi hakkında bilgi sahibi olması, öğrencilere daha iyi eğitim verme konusunda faydalı olacaktır. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin yapay zekâ teknolojilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Fenomenolojide katılımcının tecrübe ettiği olgu hakkındaki görüşleri alınmaktadır. Bu araştırma kapsamında 24 Fen bilimleri öğretmeninden yarı yapılandırılmış mülakat soruları aracılığıyla yapay zekâ eğitimi almadan ve aldıktan sonra bu teknolojiler hakkında görüşleri belirlenmiştir. Ön-test sonuçlarına göre fen bilimleri öğretmenlerinin yapay zeka teknolojileri hakkında almadığı anlaşılıştır. Ayrıca ön-test sonuçlarına göre fen bilimleri öğretmenlerinin, yapay zeka tekniklerini tanımadığı, genelde eğitim özelde ise fen eğitiminde kullanımı hakkında bilgi sahibi olmadığı anlaşılmıştır. Yapay zekâ eğitiminden sonra yapay zeka hakkında korkularının azaldığı, eğitimde ve fen eğitiminde kullanımlarını sınıflandırabildiği ve yapay zekanın geleceği hakkında önerilerde bulunduğu anlaşılmıştır. Öğretmenlerin almış olduğu yapay zekâ eğitimin bu tür teknolojiler ve fen eğitimi alanındaki kullanımlarıyla ilgili bilgilerine etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. 

Bu çalışma, TÜBİTAK 122B326 no’lu proje tarafından desteklenmiştir.