Avrasya Bilimler Akademisi Avrasya Sanat ve Medeniyet Dergisi, sa.16, ss.27-44, 2023 (Hakemli Dergi)
Günümüz dünyasında uygulanan uzaktan eğitimle birlikte çevrimiçi (online) öğrenme olanağı sunularak, piyano
eğitimi için sanal bir sınıf oluşturmaya imkân sağlanmaktadır. Çevrimiçi ortamın video, sesli görüşme, ekran
gösterimi ve ders için gerekli materyallerin paylaşımı gibi birtakım özellikleri barındırması, kitlelerin bu
teknolojiden faydalanmasını cazip hale getirerek, geleneksel piyano eğitimindeki zaman ve mekân algısını
kırmaktadır. Çevrimiçi, asenkron ve müzik yazılımları ile çalgı eğitimi uygulamaları da gençler arasında oldukça
yaygın ve tercih edilir durumdadır. Bu durum çalgı eğitimcilerinin müzik öğretim toplulukları ile çevrimiçi eş
zamanlı ya da asenkron müzik dersleri verme konusunda günden güne daha fazla deneyim ve tecrübe yaşamalarını
gerektirmiştir. Bu araştırmada piyano eğitiminde kullanılan çevrimiçi uygulamalarını tespit etmek amacıyla,
piyano dersi, piyano eğitimi, çevrimiçi piyano dersi, çevrimiçi piyano eğitimi, online piano lessons ve online music
learning başlıklarıyla web tabanlı çeşitli tarayıcılar, app store ve playstore üzerinden arama yapılmıştır.
Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Tüm uygulamaların
kapsamlı bir şekilde taranması sonucu dünya çapında en çok kullanıcı sayısına sahip bilgisayar, tablet ve telefonda
kullanıma imkân veren, eğitici özelliği ön planda olan uygulamalar arasından 10 uygulama seçilmiştir. Bu
uygulamaların kullanıcılara sağladığı imkânlar, kullanıcıların teknolojiye, nota ve çalgılara gereksinimi gibi
piyano eğitiminde kapsadığı içeriklerini tespit etmek amacıyla 21 özellik belirlenmiş ve bu özellikler çerçevesinde
elde edilen veriler nitel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Piyano eğitimi, çevrimiçi uygulamalar, çevrimiçi piyano dersi.