In this study, it is aimed to evaluate the Teacher Professional Knowledge (OMB) lessons, which are taught in Technical Education Faculties (TEF), according to students' point of view. This research has been applied to the students of the four different Technical Education Faculties. The datum is got and analysed via surveys, organised according to the likert type formed of items. At the end of the analyses, it is found out that, the OMB lessons are inadequate to answer the student needs and interests, the application lessons can not reach the aim, and the usage of the educational materials are low. Another result from this research is that, the OMB lessons are taught with the lecture method, and in evaluating the student achievement, mostly, multiple choice and written exams are used. Besides, the students want the OMB lessons' contents to be changed according to the vocational education, and they want special classes with technological hardware for these lessons.
Bu çalışmada, Teknik Eğitim Fakülteleri (TEF)'de okutulmakta olan, Öğretmenlik Meslek Bilgisi (ÖMB) derslerinin, öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, dört TEF'nin son sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Veriler, likert tipi maddelerden oluşan anketlerle toplanmış ve analiz edilmiştir. Analiz sonunda, ÖMB derslerinin öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarını yeterince karşılayamadığı, uygulama derslerinin amacına ulaşmadığı ve derslerde öğretim materyalinin kullanılma oranının düşük olduğu saptanmıştır. Araştırmada elde edilen diğer bir sonuç ta, ÖMB derslerinin çoğunlukla anlatım yöntemiyle işlendiği, öğrenci başarısının ölçülmesinde en fazla yazılı ve çoktan seçmeli sınavların kullanıldığıdır. Ayrıca, ÖMB ders içeriklerinin mesleki eğitime uygun olarak değiştirilmesi gereği ile bu derslerin teknoloji donanımlı ortamlarda yapılması isteği, araştırmanın diğer bir sonucu olarak dikkat çekmektedir.