Zeitschrift für die Welt der Türken, vol.16, no.1, pp.219-232, 2024 (AHCI)
Abstract
In this study, a new learning model that arises from the unique structural difference of Kemane performance and is developed specifically for this difference is introduced. This study, the first part of which is explained by dividing violin education into a three-stage structure as basic education, notational performance training and attitudinal performance training, aims to show that this learning model is used in the creation, development and process of new models without losing the gains, especially in the field of Turkish folk music where the master-apprentice traditional teaching is dominant. Its classification is explained in steps. At the basic stage of the training, around 80 etudes and exercises specific to Kemane are written and the training model used is explained. These special studies and exercises aim to make learning easier and more permanent by creating the Horizontal Learning Model. This learning model stems from the difference that Kemane, unlike all other stringed instruments, is performed with the left hand rotating the instrument and using the bow only by pushing and pulling. This different performance situation of kemane necessitates the development of the skill of turning from the left hand and left wrist in order to master the instrument.
Horizontal Learning Model is a basic teaching method designed for the first stage of education and is defined as the evaluation of the positive results obtained from the applications in the learning outcomes of its structure that provides easy, permanent and effective learning. In the Horizontal Learning Model, which prioritizes developing the skill of simultaneous Grip/Cycle/Pressures starting from the Grip stage of the instrument, the learning process starts with open string etudes/exercises and consists of approximately 17 melodies on four strings, all with scale pattern notes. These melodies have the feature of increasing translation skills. The ongoing etudes and exercises include 20 melodies written only for the first finger on four strings, for the second finger on four strings, for the third finger on four strings, and for the fourth finger on four strings, with a total of around 80 etudes and exercise melodies, Tutus-Cycle. In the Basic Training of Press and Press, mastery of the instrument's cycle and bow usage is ensured.
Özet
Bu çalışmada, Kemane icrasının kendine özgü yapı farklılığından kaynaklanan ve bu farklılığa özgü geliştirilen yeni bir öğrenme modeli tanıtılmaktadır. Kemane eğitimini, temel eğitim, notasal icra eğitimi ve tavırsal icra eğitimi olarak üç basamaklı yapıya ayırarak ilk bölümünün anlatıldığı bu çalışma, özellikle usta –çırak geleneksel öğretinin hakim olduğu Türk halk müziği alanında, bu öğrenme modelinin, kazanımları kaybetmeden yeni modellerin yaratılması, geliştirilmesi ve süreç basamaklarıyla tasnifi izah edilmektedir. Eğitimin temel basamağında sadece Kemane’ye özgü 80 civarında etüd ve egzersizler yazılarak kullanılan eğitim modeli anlatılmaktadır. Bu özel etüd ve egzersizler, Yatay Öğrenme Modelini oluşturarak daha kolay ve kalıcı öğrenmeyi hedeflemektedir. Bu öğrenme modeli, Kemane’nin, diğer tüm yaylı çalgıların aksine, sol elin çalgıyı döndürmesi ve yayın sadece itiş çekiş şeklinde kullanılarak icra ediliş farkından kaynaklanmaktadır. Kemane’nin bu farklı icra durumu, sol el ve sol bilekten yapılan çevirme becerisinin, çalgının hakimiyeti için geliştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Yatay Öğrenme Modeli, eğitimin ilk basamağı için tasarlanmış temel öğretim yöntemi olup, kolay, kalıcı ve etkili öğrenmeyi sağlayan yapısının uygulamalardan elde edilen olumlu sonuçlarını öğrenme çıktılarında değerlendirilmesi olarak tanımlanmıştır. Çalgının Tutuş basamağından itibaren eş zamanlı Tutuş/Çevrim/Baskılar becerisini geliştirmeyi öncelikleyen Yatay Öğrenme Modelinde, açık tel etüd/ egzersizleri ile başlayan öğrenme süreci, tamamı tartım kalıpları notaları ile dört tel üzerinde yaklaşık 17 adet ezgiden oluşmaktadır. Bu ezgiler çevirme becerisini artırıcı özellik taşımaktadır. Devam eden etüd ve egzersizler dört tel üzerinde sadece birinci parmak için yazılan 20 ezgi, dört tel üzerinde ikinci parmak için dört tel üzerinde üçüncü parmak için ve dört tel üzerinde dördüncü parmak için yazılan ve toplamda 80 civarı etüd ve egzersiz ezgileri ile, Tutuş-Çevrim ve Baskı temel eğitiminde, çalgının çevrim ve yay kullanım hakimiyetinin geliştirilmesi sağlanmaktadır.