SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ 2018 ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ DEĞERLERE İLİŞKİN HİYERARŞİLERİ, GEREKÇELERİ VE ÖNERİLERİ


Creative Commons License

YILAR M. B., KARADAĞ Y.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.43, ss.476-505, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 2018 yılında yayımlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan değerlere ilişkin görüşlerini inceleyerek değer hiyerarşilerini gerekçeleriyle birlikte ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada eğitim alanında yaygın biçimde kullanılan temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim- öğretim döneminde Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan sosyal bilgiler öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanının çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada belirlenen ölçüt ise “Sosyal Bilgiler Öğretim Programları” dersini almak ve başarıyla geçmiş olmaktır. Bu ölçüte göre araştırmaya 12’si kadın, 5’i erkek olmak üzere toplam 17 sosyal bilgiler öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak mülakat kılavuzu yaklaşımı kullanılmıştır. Mülakatlardan elde edilen verilerin analizinde ise kuramsal (tümdengelimsel) tematik analiz yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının çoğunluğu tarafından en önemli görülen değerlerin sırasıyla saygı, adalet, vatanseverlik, sorumluluk, dürüstlük ve aile birliğine önem verme değerleri olduğu; en az önemli görülen değerlerin ise estetik, yardımseverlik, tasarruf, dayanışma ve bilimsellik değerleri olduğu bulunmuştur. Öğretmen adayları, 2018 öğretim programında eşitlik ve tasarruf değerlerine ilk kez yer verilmesini olumlu bir gelişme olarak değerlendirmişlerdir. Katılımcılar öğretim programı için 23 değer önerisinde bulunmuşlardır. Buna göre katılımcıların öğretim programında en çok görmeyi istedikleri değerlerin temizlik, merhamet, nezaket, alçak gönüllülük, vefa ve sabır değerleri olduğu belirlenmiştir.
This study aimed to examine the opinions of pre-service social studies teachers on the values in the Social Studies Curricula published in 2018 and reveal their value hierarchies with their justifications. For this purpose, basic qualitative research design, which is widely used in education, was used in the study. The participant group consisted of pre-service social studies teachers who were studying at a state university’s faculty of education in the Black Sea Region in the 2019-2020 academic year. We used criterion sampling, a purposeful sampling method, to determine the participant group. The criterion determined was to have taken the course of "Social Studies Curricula" and passed it successfully. According to this criterion, a total of 17 pre-service social studies teachers, 12 female and 5 males, participated in the study. The data were collected through interview guide approach. The theoretical (deductive) thematic analysis approach was adopted in the analysis of the data obtained from the interviews. The results revealed that the values deemed most important by the majority of the pre-service teachers were respect, justice, patriotism, responsibility, honesty and giving importance to family unity, respectively; while the least important values were aesthetics, benevolence, savings, solidarity and scientificity. The pre-service teachers evaluated the inclusion of equity and savings values in the 2018 curriculum for the first time as a positive development. Participants suggested 23 values for the curriculum. According to this, the values that participants mostly wished added to the curriculum were cleanliness, compassion, kindness, humility, loyalty and patience.