Çalgı kalitesinin yaylı çalgı eğitimine olan etkilerine yönelik öğrenci ve öğretim elemanı görüşleri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ORHAN KARADUMAN

Danışman: Murat Gök

Özet:

Araştırmada çalgı kalitesinin yaylı çalgı eğitimine olan etkilerine yönelik öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşlerini saptamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin kullandıkları çalgıların fabrikasyon ya da el yapımı olup olmadığı, öğrencilerin eğitim aldıkları üniversite envanterinde öğrenci kullanımı için kaliteli yaylı çalgıların olup olmadığı, çalgı kalitesinin, arşe kalitesinin ve aksesuar kalitesinin yaylı çalgı eğitiminin niteliklerini karşılayıp karşılamadığı sorularına yanıt aranmıştır. Ayrıca araştırmada yaylı çalgı kalitesinin öğrencilerin motivasyonlarını, performanslarını, çalgı çalışma sürelerini etkileyip etkilemediği, öğrencilerin çalgı bakım-onarım bilgisinin olup olmadığı, öğrencilerin eğitim aldığı üniversite ya da çevre bölgelerde luthier olup olmadığı ve öğrencilerin ekonomik koşullarının yaylı çalgı eğitime yönelik etkilerinin neler olduğu konusunda öğrencilerin ve öğretim elemanlarının görüşleri saptanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmada betimsel analiz tekniği ve tarama modeli deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ondokuz Mayıs, Gazi, Ordu, İnönü, Sinop ve Trabzon Üniversitelerinde yaylı çalgı eğitimi alan 65 öğrenci ve bu üniversitelerde yaylı çalgı eğitimi veren 19 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Veriler, araştırmanın amacına bağlı olarak öğrencilere yöneltilen A-formunda yer alan 40 maddelik sorular ile öğretim elemanlarına yöneltilen B-formunda yer alan 27 maddelik sorulara yanıt alınarak toplanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde öğrenci çalgılarının çoğunluğunun öğrenciye ait olduğu, %53’ünün fabrikasyon çalgıya sahip olduğu; öğrenci çalgılarının ve arşelerinin çalgı eğitiminin gereksinimleri açısından ideal koşulları tam anlamıyla sağlamadığı saptanmıştır. Yaylı çalgıların ve arşelerin kalitesi ile sol el ve yay tekniklerini uygulama becerileri arasında ilişki olduğu saptanmıştır. Üniversitelerin ancak %50’sinin envanterinde kaliteli yaylı çalgıların olduğu, ekonomik koşulların çalgı eğitimi ve öğretimi ile ilişkisinin olduğu, ekonomik koşullar elverdiğinde öğrencilerin daha kaliteli çalgılar almak istediği, çalgı kalitesinin motivasyonu, çalgı performansını ve çalgı çalışma süresini arttıracağı saptanmıştır.