Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NURBANU ŞEREN
Danışman: Yaşar Çelik
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmanın amacı, resimli çocuk kitapları destekli okuma atölyelerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi Üretim, Dağıtım ve Tüketim Öğrenme Alanına yönelik akademik başarıları, bilginin kalıcılığı, derse ilişkin tutumları ve finansal okuryazarlık becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Karma yöntemler araştırmasına göre tasarlanan bu araştırmada eş zamanlı desen (NİC+nit) kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen Samsun ili Atakum ilçesindeki bir devlet ilkokulunun iki şubesinde öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu sınıflardan biri deney (N=24), diğeri kontrol (N=29) grubu olarak belirlenmiştir. Nitel boyutundaki çalışma grubunu deney grubunun tamamı ve bunlar arasından maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilen 15 öğrenci oluşturmuştur. Karma yöntemler araştırması kapsamında ise gömülü ve birebir örnekleme stratejisinden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri; araştırmacı tarafından hazırlanan Üretim, Dağıtım ve Tüketim Öğrenme Alanı Akademik Başarı Testi, finansal okuryazarlık becerilerini içeren beş adet performans görevi ve Ocakcı (2022) tarafından geliştirilen İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği yoluyla toplanmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak ise uygulama sürecinde öğrenci günlükleri ve uygulama sonunda görüşme formu kullanılmıştır. Deneysel uygulama öncesi, ilgili kazanımlar doğrultusunda 12 adet resimli çocuk kitabı belirlenmiş ve deney grubu için araştırmacı tarafından altı farklı okuma atölyesi hazırlanmıştır. Kontrol grubu için ise mevcut program gözetilerek ders planları oluşturulmuştur. Nicel veriler tekrarlı ölçümlerde iki faktörlü ANOVA, kovaryans analizi (ANCOVA), bağımsız örneklemler t-testi ve Mann Whitney-U testiyle; nitel veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri entegrasyonu ise desen, yöntem, yorumlama ve raporlama düzeyinde yapılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularına göre akademik başarı, kalıcılık, derse yönelik tutum ve performans görevleri puanları arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür. Nitel bulgular ise öğrencilerin süreçte aktif olduklarını, kavramsal öğrenmelerinin arttığını, dersin eğlenceli ve anlamlı bir öğrenme deneyimi sunduğunu ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda okuma atölyelerinin sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısını artıran, kalıcı öğrenmeyi destekleyen, finansal okuryazarlık becerilerini geliştiren, öğrencilerin ilgi, motivasyon ve öz-yeterlik algılarını artırarak öğrenmeyi keyifli hale getiren etkili bir öğretim yöntemi olduğu söylenebilir.