İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıkları ile sorumluluk değeri kazanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZARİF SAFA SOYLU

Danışman: Yaşar Çelik

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

u araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıkları ile sorumluluk değeri kazanım düzeyleri arasındaki ilişkinin, sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırma, nicel verilere dayanan ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın araştırma evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Samsun ili Ladik ilçesinde 3. ve 4. sınıfa öğrenim gören 269 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, "Çocuklar için Dijital Bağımlılık Ölçeği" ve "Sorumluluk Değer Ölçeği" ile toplanmıştır. Veri analizinde Bağımsız Gruplar için t Testi ve Çocuklar için Dijital Bağımlılık Ölçeği ile Sorumluluk Değer Ölçeği arasındaki ilişkiyi ölçmek için Basit Doğrusal Korelasyon Testi kullanılmıştır. Araştırmada 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ölçeği puanı ve bu ölçeğin tüm alt boyutları ile cinsiyet değişkeni arasındaki farklılığın anlamlı olduğu gözlemlenirken, sınıf seviyesi ile aralarında anlamlı fark gözlenmemiştir. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sorumluluk değeri kazanım düzeyi ile cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin arasındaki ilişki incelenmiştir. Öğrencilerin sorumluluk değeri ölçeği puanları ile cinsiyet arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sorumluluk değeri kazanım düzeyi puanları ile sınıf seviyeleri arasındaki ilişkide ise ölçeğin toplam puanı ile temizlik ve düzen alt boyutu puanları anlamlı fark gözlenirken, diğer 3 boyut arasında anlamlı fark gözlenmemiştir. Öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı puanları ile sorumluluk değeri kazanım düzeyi arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.