Sorumluluk değeri etkinliklerinin ilkokul ‎‎4. sınıf öğrencilerinin sorumluluk kazanım ‎düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İhsan Onay

Danışman: Yaşar Çelik

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Değer kavramı, bir şeyin önemini belirlemeye yarayan soyut ölçü, bir şeyin ‎‎değdiği karşılık, kıymet olarak tanımlanmaktadır. Değerlerin gelişiminde en etkili ‎‎unsurlar, bireyin ailesi ve sosyal çevresidir. Sorumluluk değeri öğretilmesi gereken ‎‎değerlerin başında gelmektedir. Çünkü diğer değerlerin öğrencilere kazandırılması, ‎‎‎sorumlulukların yerine getirilmesiyle yakından ilişkilidir. Sorumluluk, bireyin içinde ‎‎bulunduğu duruma uygun olarak kendisinin kabullendiği ya da çevresi tarafından ‎‎kendisine yüklenen görevlerin bilincinde olması ve görevleri yerine getirmesi olarak ‎‎tanımlanabilir. Bu bağlamda araştırmada sorumluluk değeri etkinliklerinin ilkokul 4. ‎‎sınıf öğrencilerinin sorumluluk değeri kazanım düzeylerine etkisini ortaya çıkarılması ‎‎amaçlanmıştır. Araştırma deneysel araştırma desenlerinden ön test-son test-kalıcılık ‎‎deney-kontrol gruplu desen olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-‎‎‎2016 eğitim öğretim yılında Samsun İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 19 Mayıs ‎‎İlçesi Cumhuriyet İlkokulu ve Atakum Adnan Kahveci İlkokulu 4. sınıf öğrencileri ‎‎oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerle 10 haftalık etkinlikler gerçekleştirilmiştir. ‎‎Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen "sorumluluk değeri ölçeği" ile ‎‎toplanmıştır. Araştırma sonucunda sorumluluk değeri ölçeği puanlarında gruplar ‎‎arasında deney grubu son test lehine anlamlı farklılık meydana gelmiştir. Dolayısıyla ‎‎uygulanan sorumluluk değeri etkinliklerinin, öğrencilerin sorumluluk değeri kazanım ‎‎düzeylerine katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin sorumluluk değeri ‎‎kazanım düzeylerinde cinsiyet faktörünün önemli bir faktör olmadığı, kız ve erkek ‎‎öğrencilerin sorumluluk değeri kazanımlarının birbirine benzer nitelikte olduğu ortaya ‎‎çıkmıştır. Sonuç olarak araştırma kapsamındaki öğrencilerde etkinlik kapsamımda ‎‎amaçlanan kazanımlara önemli ölçüde ulaşıldığı ve etkinliklerin değer kazandırmada ‎‎başarılı olduğu ortaya çıkarılmıştır.‎