5e öğrenme modelinin 4. sınıf matematik dersi ölçme öğrenme alanı öğretimine yansımaları


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURCİHAN ZEHİR GÜLEBİ

Danışman: Yaşar Çelik

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmada, 5E Öğrenme Modeli ile yapılan öğretimin 4. sınıf matematik dersi ölçme öğrenme alanının öğretiminde öğrenci başarısına, tutumuna ve kalıcılığına etkisi araştırılmıştır. 5E Öğrenme Modeli' nin 4. sınıf matematik dersi ölçme öğrenme alanı öğretimine yansımalarını ortaya koyabilmek amacıyla karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, 5E Öğrenme Modeli' nin matematik başarısına, derse karşı tutuma ve kalıcılığa etkisini incelemek için 'ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen' tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri bağımlı ve bağımsız örneklemler için t testi, nitel verileri ise betimsel analiz ve içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel kısmında, amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda, Samsun ili İlkadım ilçesinde öğrenim gören 19 öğrenciden oluşan deney grubu ile 17 öğrenciden oluşan kontrol grubu belirlenmiştir. Araştırmanın nitel verileri, deney grubundaki öğrenciler arasından ölçüt örnekleme tekniğiyle seçilen 14 öğrencinin öğrenci günlükleri ile 9 öğrenciyle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Deneysel süreç sonucunda; deney grubundaki öğrencilerin ön-test ve son-test akademik başarı ve tutum puanları karşılaştırıldığında, son test lehine anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ancak, kalıcılık puanları karşılaştırıldığında bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. Ayrıca, deney ve kontrol gruplarının akademik başarı, tutum ve kalıcılık puan ortalamaları karşılaştırıldığında, deney grubundaki öğrencilerin puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek ve gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde, 5E Öğrenme Modeli' ne dayalı etkinliklerle gerçekleştirilen matematik derslerinin eğlenceli ve öğretici olduğu, öğrenme sürecini kolaylaştırdığı, grup çalışması ve sosyalleşme fırsatları sunduğu, etkinliklerde görev almanın sorumluluk duygusunu geliştirdiği ve öğrencilerin bu süreçte bilişsel, duygusal ve sosyal açılardan aktif hale geldikleri ifade edilmiştir. Tüm bu bulgular neticesinde, 5E Öğrenme Modeli' nin öğrencilerin motivasyonlarını arttırarak matematik başarılarını geliştirdiği ve derse yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, araştırmanın nitel bulgularından elde edilen sonuçların, nicel bulgulardan elde edilen sonuçları destekleyici ve açıklayıcı nitelikte olduğu söylenebilir.