Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Coğrafya Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE KARDAŞ
Danışman: Merve Görkem Zeren Akbulut
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Yapılandırmacı öğrenmenin temel düşünceleri doğrultusunda Frayer modeline dayalı olarak geliştirilen ders akış tasarımının coğrafya derslerinde küresel iklim değişikliğinin kavramsallaştırılması sürecine etkisinin incelenmesi bu araştırmanın konusunu oluşturmuştur. Coğrafya programında yer verilen küresel iklim değişikliği hedef-kavramının ediniminde ve bilim ve teknoloji yeterliğinin geliştirilmesinde, Frayer modelinde belirlenen kuralların, sunarak öğretme yaklaşımı (exposirory teaching) ile kıyaslandığında kavram gelişiminde anlamlı öğrenmeleri kolaylaştırıp kolaylaştırmadığını belirlemek araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaçla 116 lise öğrencisinden oluşan sekiz öğrenci grubu ile yürütülen araştırma, nitel ve nicel yöntemlerin eş zamanlı kullanıldığı paralel karma yöntem araştırması (parallel mixed method research) olarak desenlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda eylem araştırması (action research), nicel boyutunda ise yarı deneysel modellerden öntest - sontest kontrol guruplu modelden (pretest-posttest control group design) yararlanılmıştır. Öğrenci gruplarının, küresel iklim değişikliğinin kavramsallaştırılması sürecinde ortaya koydukları sözlü ve yazılı cevaplardan elde edilen veriler MAXQDA programına aktarılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, deney grubu öğrencilerinin, kontrol grubu öğrencilerine göre, öğrenmeye yönelik olumlu tutumlar geliştirerek kavram edinim alanında daha fazla ilerleme gösterdiğini, dolayısıyla araştırma kapsamında tasarlanarak yönetilen Frayer modeline dayalı kavram öğretim sürecinin coğrafya derslerinde öğrencilerin bilgi ve kavrama erişi düzeylerini yükselttiği sonucunu ortaya koymuştur.