Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDA ARSLAN
Danışman: Yaşar Çelik
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmada Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim gören özel yetenekli öğrencilerin gerçek yaşamda karşılaştıkları problemlere ilişkin bir model oluşturmaya çalışmak ve oluşturulan model doğrultusunda sosyal duygusal yaratıcı problem çözme etkinlikleri tasarlayarak, bu etkinliklerin etkililiğini incelemek amaçlanmaktadır. Çalışmada karma araştırma yöntemlerinden iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Özel yetenekli öğrenciler için Dr. Gil Noam tarafından geliştirilen Clover Modeli ve Isaksen, Dorval ve Treffinger tarafından günümüzde kullanılan şekliyle sunulan yaratıcı problem çözme yaklaşımından yararlanarak yeni yaratıcı problem çözme adımları tasarlanmıştır. Tasarlanan bu model kapsamında yaratıcı problem çözme etkinlikleri oluşturulmuş, oluşturulan etkinlikler pilot bir çalışmayla test edilerek asıl uygulamada kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 15 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Torrance Yaratıcı Düşünce Testi, Sosyal Duygusal Beceri Algısı Ölçeği, Çocuklar için Problem Çözme Envanteri, araştırmacı notları, video kayıtlar ve çalışma yaprakları kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerle görüşmeler yapılarak etkinliklere ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırma bulgularına göre uygulanan sosyal duygusal yaratıcı problem çözme etkinliklerinden sonra öğrencilerin çoğunun yaratıcılık becerilerinde gelişme olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğrencilerin problem çözme ve sosyal duygusal becerilerinde de gelişme olduğu tespit edilmiştir. Çalışma yaprakları, video kayıtları ve araştırmacı notları kapsamında elde edilen bulgularda ise öğrencilerin son haftalarda ilk haftalara göre problem çözmede daha yaratıcı oldukları ortaya konmuştur. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde ise etkinliklerden zevk aldıkları, eklenmesi ve çıkarılması gereken bir bölümün olmadığı şeklinde görüş belirttikleri görülmüştür.