Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE YÜCEL
Danışman: Süleyman Yaman
Özet:
Bu araştırmanın amacı, rehberli sorgulama yaklaşımına uygun olarak hazırlanan öğretim sürecinin altıncı sınıfa devam eden kaynaştırma öğrencileri ve olağan gelişim gösteren öğrencilerin 'Ses ve Özellikleri' ünitesine ait üç kazanımı edinmelerine ve araştırma-sorgulamaya yönelik tutumlarına olan etkisini belirlemektir. Araştırmada çoklu yöntem araştırma deseni kullanılmıştır. İki bölüm olarak tasarlanan araştırmanın ilk bölümünde zayıf deneysel desenlerden tek grup ön test-son test deseni, ikinci bölümünde ise tek denekli desenlerden denekler arası çoklu yoklama deseni kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılının bahar yarıyılında Karadeniz Bölgesinde yer alan bir büyükşehrin merkez ilçelerinden birinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya iki farklı ortaokuldan olağan gelişim gösteren 15 öğrenci ile hafif düzeyde zihinsel yetersizlik tanısı almış 5 kaynaştırma öğrencisi katılmıştır. Ses ve Özellikleri ünitesinin ilk üç kazanımına yönelik rehberli sorgulama yaklaşımına uygun olarak etkinliklerle kazanım modülleri tasarlanmıştır. Veri toplama aracı olarak Ses ve Özellikleri Başarı Testi, Kazanım Odaklı Paralel Testler, Araştırma-Sorgulamaya Dönük Tutum Ölçeği ve Sosyal Geçerlik Formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda, olağan gelişim gösteren öğrencilerin başarı ve tutumlarında son testler lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Kaynaştırma öğrencilerinden elde edilen bulgularda ise öğrencilerin her birinin kazanımı edinim düzeylerinde olumlu yönde artış meydana gelmiş ancak grupla öğretime katılan kaynaştırma öğrencilerinin puanları bireysel uygulamalara katılan kaynaştırma öğrencilerinin puanlarına göre daha düşük seviyede kalmıştır. Sonuç olarak araştırma-sorgulama stratejisinin bir çeşidi olan rehberli sorgulama yaklaşımının kaynaştırma öğrencileri ve olağan gelişim gösteren öğrenciler üzerinde etkili bir yaklaşım olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ilgili literatürle birlikte tartışılarak gerekli öneriler sunulmuştur.