The aim of this study is to determine the relationship between power sources used by school principals and organisational trust scales of primary and secondary school teachers. The study employed survey method. The universe of our research was gathered from school teachers working in primary and secondary schools at the fourcentral districts of Samsun. In the direction of stratified and simple random sampling method, the sample of the research consists of 510 teachers in 52 schools in Samsun in 2015-2016 school year. We used “Scale of Power Sources” developed by Aslanargun (2009) and the “Organisational Trust Level Scale” developed by Yılmaz (2006). The gathered data was analyzed by using SPSS Program. We examined the correlation coefficient to define the relationship between power sources used by school principals and organisational trust scale of primary and secondary school teachers. Simple linear regression analysis was used to determine whether the power sources of principals are precursors of the primary and secondary school teacher’s organisational trust level. When we examined the findings, we found a low-level, positive significant relationship between power sources used by school principalsandorganisational trust scale of primary and secondary school teachers. We concluded that the power sources used by school principals is a significant precursor of organisational trust scale of primary and secondary school teachers.
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin kullandıkları güçkaynakları ile ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güvendüzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma taramamodeliyle yürütülmüştür. Araştırma evrenini 2015-2016 eğitim-öğretimyılı Samsun ilinde bulunan dört merkez ilçede çalışan ilkokul ve ortaokulöğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, tabakalı ve basitseçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak 2015-2016 yılında Samsun ilibelirtilen ilçelerde bulunan toplam 52 okulda çalışan 510 öğretmendenoluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı üç bölümdenoluşmaktadır. Birinci bölümde öğretmenlerin demografik değişkenleriniiçeren maddeler (cinsiyet, mesleki kıdem, medeni durum, branş,bulundukları okuldaki görev süresi); ikinci bölümde örgütsel güvendüzeyini ölçmeye yönelik maddeler ve üçüncü bölümde ise güç türleriniölçmeye yönelik maddeler bulunmaktadır. Araştırmada veri toplamaaracı olarak; Aslanargun’un (2009) geliştirdiği “Güç Türleri Ölçeği” veYılmaz’ın (2006) geliştirdiği ‘‘Örgütsel Güven Düzeyi Ölçeği’’kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Okulyöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile ilkokul ve ortaokulöğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri arasında ilişkiyi belirlemek içinkorelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Okul yöneticilerinin kullandıklarıgüç kaynakları, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven algıdüzeylerinin yordayıcısı olup olmadığını test etmek için basit doğrusalregresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde okulyöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile ilkokul ve ortaokulöğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri arasında düşük düzeyde, pozitifve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerin kullandığı güçkaynaklarının, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güvenalgılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.